Skoči na glavni sadržaj

Sadržaj predmeta

Estetika glazbe od antike do sredine 18. stoljeća

Šifra:
103744
Visoko učilište:
Muzička akademija
ECTS bodovi:
5.0
Opterećenje:
30(P) + 15(S)
Izvođači:

doc. dr. sc. Monika Jurić Janjik (P, S)

Opis predmeta:
1. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Uvod. Estetika glazbe kao zasebna disciplina unutar opće estetike. Opseg, zadaci i metode istraživanja. 2. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Predsokratici. Kozmološko-glazbenoteorijski aspekti u odlomcima tekstova Hipaza, Damona, Filolaja i Arhite. Čitanje i tumačenje izvornih tekstova. 3. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Platon. Glazbenoestetičke ideje u platonističkoj metafizici lijepoga. Čitanje i tumačenje izvornih tekstova (Timej i dr.). 4. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Platon. Glazbenoteorijska razmatranja u okvirima teorije ethosa i paideie u Platonovim djelima Država i Zakoni. Čitanje i tumačenje izvornih tekstova. 5. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Aristotel. Glazbenoteorijska razmatranja u okvirima teorije ethosa i paideie u Aristotelovu djelu Politika. Čitanje i tumačenje izvornog teksta. 6. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Aristotel. Glazbenoestetička razmatranja u Aristotelovom djelu O duši i dr. Čitanje i tumačenje izvornih tekstova. 7. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Aurelije Augustin i patristika. Mjesto glazbe u ranokršćanskom svjetonazoru i praksi. Čitanje i tumačenje izvornih tekstova Aurelija Augustina, sv. Jeronima i sv. Bazilija. 8. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Boetije, Kasiodor. Mjesto glazbe u kasnoantičkom nekršćanskom svjetonazoru. Čitanje i tumačenje izvornih tekstova Boetijeva djela De institutione Musica i Kasiodorova djela Institutiones. 9. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Franko iz Kölna, Jean de Muris. Srednjovjekovne koncepcije o matematičkoj mjerljivosti višeglasne glazbe i mjestu glazbe u sustavu kvadrivija. Čitanje i tumačenje izvornih tekstova u Frankovim (Ars cantus mensurabilis; oko 1260.) i Murisovim djelima (Ars novae musicae; 1319.). 10. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Joannes Tinctoris, Baldassare Castiglione. Ranorenesansne koncepcije o povijesnosti glazbe i mjestu glazbe u renesansnom dvorskom društvu. Čitanje i tumačenje izvornih tekstova u Castiglioneovu djelu Dvoranin (1528.) Tinctorisovu djelu Liber de arte contrapuncti (1477.). 11. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Gioseffo Zarlino. Začetak teorije o autonomnosti glazbe. Čitanje i tumačenje izvornog teksta Zarlinova djela Istituzioni armoniche (1558.). 12. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Vincenzo Galilei, Marin Mersenne, René Descartes. Začeci ranobarokne estetike kao teorije afekata. Čitanje i tumačenje izvornih tekstova V. Galileia (Dialogo della musica antica e della moderna; 1581.), M. Mersennea (Harmonie universelle; 1627.) i R. Descartesa (Compendium musicae; 1650.). 13. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Giulio Caccini, Claudio Monteverdi, Georg Muffat. Barokna estetika glazbenoinstrumentalne i vokalne izvoditeljske prakse. Čitanje i tumačenje izvornog teksta Caccinijeva predgovora djelu Nuove musiche (1602.), Monteverdijeva predgovora djelu Madrigali guerrieri ed amorosi (1638.) i predgovora Muffatovu djelu Auserlesene Instrumental-Musik (1701.). 14. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): François Raguenet. Istraživanje razlikovnog tumačenja talijanske i francuske barokne glazbe i odgovarajućih glazbenih estetika. Čitanje i tumačenje izvornog teksta Raguenetova djela Parallele des Italiens et des Français en ce qui regarde la musique et les operes (1702.). 15. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Johann Mattheson. Glavne odrednice kasnobarokne glazbene estetike kao nauka o afektima i nauka o formama. Čitanje i tumačenje izvornog teksta Matthesonova djela Der vollkommene Kapellmesiter (1739.).
Obavezna literatura:

1. Aristotel, Politika, VIII. knj. Platon, Država, III. knj. Tuksar, Stanislav (ur.) (2001): Zbornik izvornih tekstova iz estetike i povijesti glazbe (skripta)

Preporučena literatura:

2. Strunk, Oliver - Treitler, Leo (1998): Source Readings in Music History: Revised Edition, New York, London: W. W. Norton & Co.

Ishodi učenja:

1. Poznavati povijest temeljnih pojmova i ideja u estetici glazbe od antike do sredine 18. stoljeća.

2. Poznavati izvorne estetičke tekstove o glazbi od antike do sredine 18. stoljeća

3. Argumentirano raspravljati o pitanjima kao što su ethos u glazbi; glazbeno djelo; pitanje autonomije odnosno funkcionalnosti glazbe; odnos tradicije i inovacije i dr.

4. Prepoznavati elemente historijskih estetičkih doktrina u suvremenosti.

5. Pažljivo čitati stručne tekstove s područja estetike.

6. Estetički prosuđivati glazbu.

Legenda

  • P - Predavanje
  • S - Seminar