Skoči na glavni sadržaj

Sadržaj predmeta

Estetika glazbe od sredine 18. do 20. stoljeća

Šifra:
103745
Visoko učilište:
Muzička akademija
ECTS bodovi:
5.0
Opterećenje:
30(P) + 15(S)
Izvođači:

doc. dr. sc. Monika Jurić Janjik (P, S)

Opis predmeta:
1. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Johann Joachim Quantz. Kriteriji prosuđivanja u estetici izvođenja kasnobarokne i predklasicističke glazbe. Čitanje i tumačenje izvornoga teksta Versuch einer Anweisung die Flote traversere zu spielen (1752.). 2. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Immanuel Kant. Začeci formalističke estetike glazbe i odnos među umjetnostima. Glazba kao najniži oblik lijepe umjetnosti (više osjet nego kultura). Čitanje i tumačenje izvornoga teksta Kritika moći suđenja (1790.). 3. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): E.T.A. Hoffmann. Ranoromantička koncepcija instrumentalne glazbe kao idealnog medija apsolutne glazbe. Čitanje i tumačenje izvornoga teksta Beethovenova instrumentalna glazba (1810.). 4. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Friedrich W. J. Schelling, Arthur Schopenhauer. Ranoromantički glazbenoestetički idealizam i koncepcije glazbe kao medija neposrednog zora biti svijeta. Čitanje i tumačenje izvornih tekstova iz djelâ Filozofija umjetnosti (Schelling) i Svijet kao volja i predodžba (Schopenhauer). 5. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Georg Wilhelm Friedrich Hegel. Glazba kao idealna objektivizacija duha i postignuće krajnje slobode u glazbenoumjetničkom stvaralaštvu. Čitanje i tumačenje izvornoga teksta iz djela Vorlesungen uber Aesthetik (1831.). 6. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Richard Wagner. Teorija Gesamtkunstwerka. Tonska umjetnost kao izražaj iracionalnog aspekta čovjekova bića. Čitanje i tumačenje izvornoga teksta iz djela Das Kunstwewrk der Zukunft (1850.). 7. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Eduard Hanslick. Instrumentalna glazba kao idealni medij izražavanja i izazivanja estetičkog osjećaja s pomoću slobodne igre forme. Otklon od osjećajne estetike i programnosti romantizma, pokušaj znanstvenog utemeljenja estetike glazbe kao zasebne discipline. Čitanje i tumačenje izvornoga teksta iz djela O glazbeno lijepom (1854.). 8. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Hermann Helmholtz. Pokušaj znanstvenog utemeljenja estetike glazbe na temelju fizioloških svojstava slušne osjetilnosti. Čitanje i tumačenje izvornoga teksta iz djela Die Lehre von den Empfindungen als physiologische Grundlage fur die Theorie der Musik (1863.). 9. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Igor Stravinski. Formalistička i neoklasicistička estetika. Čitanje i tumačenje izvornoga teksta Fenomen glazbe iz djela Poetika glazbe (1940.). 10. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Susanne K. Langer. Koncepcija glazbe kao simboliziranog predstavljanja osjećaja i duševnih raspoloženja: glazba kao opća forma osjećaja bez konotacije u konkretnosti zbilje. Čitanje i tumačenje izvornoga teksta O značenju u glazbi iz djela Philosophy in a New Key (1942.). 11. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Roman Ingarden. Glazbenoumjetničko djelo kao intencionalni predmet: jedinstvenost pojedinačne izvedbe djela i nepostojanje idealnog glazbenog modela. Čitanje i tumačenje izvornoga teksta Glazbeno djelo i njegova izvedba iz djela The Work of Music and the Problem of its Identity (1928./1957.). 12. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Arnold Schonberg. Stvaranje glazbe kao misaoni proces: cjelina glazbenog djela kao ideja. Čitanje i tumačenje izvornoga teksta Nova glazba, zastarjela glazba, stil i ideja iz djela Style and Idea (1946.). 13. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Nicolai Hartmann. Teorija planova i slojevitosti glazbenoumjetničkog djela. Glazba kao slobodna igra u tonskoj materiji bez izvanestetičkog sadržaja i svrhe. Čitanje i tumačenje izvornoga teksta iz djela Asthetik (1953.). 14. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Leonard B. Meyer. Koncepcija pluralizma stilova i pluraliteta publikâ kao nužni izraz demokratičnosti suvremenog društva Zapada. Čitanje i tumačenje izvornih teksta iz djela Music, the Arts, and Ideas (1967.). 15. tjedan (2 sata predavanja, 1 sat seminara): Zofia Lissa / Carl Dahlhaus. Liberalno-marksistički pristup pluralnosti glazbenokulturnih tradicija i teorija asinkronog razvitka pojedinih glazbenih tradicija (Lissa). Veza teorije, povijesti i estetike glazbe (Dahlhaus). Čitanje i tumačenje izvornoga teksta Uvod u teoriju glazbene tradicije iz djelâ Estetika glazbe: Ogledi (Lissa) i Estetika glazbe (Dahlhaus).
Obavezna literatura:

1. Hanslick, Eduard (1977): O muzički lijepom (prijevod), Beograd: BIGZ. Tuksar, Stanislav (ur.) (2001): Zbornik izvornih tekstova iz estetike i povijesti glazbe (skripta)

Preporučena literatura:

2. Strunk, Oliver - Treitler, Leo (1998): Source Readings in Music History: Revised Edition, New York, London: W. W. Norton & Co. Downes, Stephen (2014): Aesthetics of Music - Musicological Perspectives, New York, London: Routledge. Busoni, Ferruccio (1989/1990): Nacrt nove estetike glazbe, Zvuk, 4, 43-51; 5, 51-59. Dahlhaus, Carl (2003): Estetika glazbe (prijevod), Zagreb: AGM. Focht, Ivan (1980): Savremena estetika muzike: Petnaest teorijskih portreta, Beograd: Nolit. Lissa, Zofia (1977): Estetika glazbe: Ogledi (prijevod), Zagreb: Naprijed. Stravinski, Igor (2009): Poetika glazbe, Zagreb: Algoritam. Supičić, Ivan (2006): Estetika europske glazbe: Povijesno-tematski aspekti, 2. izd., Zagreb: Školska knjiga.

Ishodi učenja:

2. poznavati povijest temeljnih pojmova i ideja u estetici glazbe od sredine 18. do 20. stoljeća

3. poznavati izvorne estetičke tekstova o glazbi Quantza, Rousseaua, Kanta, Schellinga, Schopenhauera, Hegela, Wagnera, Hanslicka, Stravinskog, Schönberga, Ingardena, Hartmanna, Adorna i dr.

4. argumentirano raspravljati o pitanjima kao što su: ideja lijepih umjetnosti; glazbeni ukus; glazba i spoznaja; glazba i osjećaj; glazba i mašta; glazba i ideja; formalistička estetika glazbe; umjetničke poetike 20. stoljeća; teorija slojeva; identitet glazbenog djela; glazba i ideologija i dr.

5. prepoznavati elemente ovih estetičkih doktrina u suvremenosti

6. pažljivo čitati stručne tekstove s područja estetike

7. estetički prosuđivati glazbu

Legenda

  • P - Predavanje
  • S - Seminar