Skoči na glavni sadržaj

Sadržaj predmeta

Menadžment u geodeziji i geoinformatici

Šifra:
143235
Kratica:
B36B01
Visoko učilište:
Geodetski fakultet
ECTS bodovi:
3.0
Opterećenje:
15(P) + 15(S)
Nositelji:

prof. dr. sc. Branka Mraović

Izvođači:

prof. dr. sc. Branka Mraović (P, S)

Opis predmeta:
<br> Cilj je svladati temeljne funkcije menadžmenta u geodetskoj tvrtki i instituciji, institucionalni okvir i usklađivanje i prilagođavanje hrvatskih tvrtki standardima međunarodnog poslovanja. <br> <strong>Ishodi učenja na razini programa kojima predmet pridonosi</strong> <ul><li>Razumjeti ulogu geodezije, geoinformatike i geoinformacija u suvremenom svijetu, poznavati mjerne sustave, metode i tehnologije mjerenja i prikupljanja prostornih podataka. <li>Poznavati upisnike nekretnina i interesa na njima, razumjeti mjere uređenja zemljišta i metode vrednovanja zemljišta. <li>Upotrebljavati informatičku tehnologiju u rješavanju geodetskih i geoinformatičkih zadataka. <li>Strankama te stručnjacima geodetske i srodnih struka prezentirati rezultate dobivene primjenom geodezije i geoinformatike. <li>Pratiti i usvajati nova tehnološka dostignuća u području geodetske izmjere, geoinformacijskih sustava i usluga temeljenih na položaju te promjene propisa, normi i standarda. <li>Planirati nastavak akademskog obrazovanja u području geodezije i geoinformatike ili srodnih disciplina, te razviti kulturu cjeloživotnog i stručnog obrazovanja.</ul> <strong>Očekivani ishodi učenja na razini predmeta</strong> <ul><li>Definirati koje su osobine ličnosti potrebne za uspješnog menadžera. <li>Opisati temeljne funkcije menadžmenta: planiranje, organiziranje, vodstvo i kontrola. <li>Razlikovati menadžerske uloge u geodetskoj tvrtki i instituciji. <li>Opisati oblike poslovnog organiziranja. <li>Razlikovati hijerarhijske razine menadžmenta u geodetskoj tvrtki i instituciji i razine njihovih kompentencija i ingerencija. <li>Analizirati temeljna obilježja menadžerske profesije. <li>Analizirati kulturološke razlike u menadžerskoj praksi. <li>Razlikovati stilove rukovođenja koje koriste menadžeri u geodeziji i geoinformatici. <li>Razlikovati oblike motivacije koje koriste dionici u geodeziji i geoinformatici. <li>Usporediti poslovne prakse na domaćim i stranim tržištima. <li>Sastaviti uspješan tim. <li>Razlikovati uspješne i neuspješne tipove i definirati čimbenike koji dovode do konačnog ishoda tima. <li>Razlikovati korisne timske uloge. <li>Znati koristiti kritičko mišljenje u timskom radu. <li>Opisati osobine članova tima. <li>Definirati tipove doprinosa koje članovi tima mogu dati. <li>Razlikovati vrste timova i argumentirati u kojem području geodezije oni daju najbolje rezultate. <li>Provesti evaluacijsko istraživanje, kako geodetska tvrtka/institucija raspolaže sa svojim resursima i u kojoj mjeri pojedini resursi pridonose realizaciji ciljeva tvrtke. <li>Definirati cikluse evaluacijskog istraživanja: 1. procjena potreba, 2. planiranje programa, 3. formativna evaluacija, 4. sumativna evaluacija. <li>Definirati i opisati koncept "tvrtke koja uči" ("learning organisation") u geodeziji. <li>Analizirati kako se geodetske tvrtke i institucije prilagođavaju EU i standardima međunarodnog poslovanja i promjenama u poslovnoj okolini. <li>Definirati temeljnu zadaću mednadžera. <li>Definirati jednadžbu bilance i argumentirati zašto je ona važna za sigurnost poslovnog subjekta. <li>Opisati kvalitativna obilježja financijskih izvještaja. <li>Što je to financijska pismenost i zašto je ona važna za profesiju geodetskog inženjera. <li>Razlikovati oblike financijskih izvještaja i razine financijske pismenosti.</ul> <strong>Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave</strong><br> Sadržaj predavanja (po jedno-satnim predavanjima) -15 sati. <ol start="0"><li>Organizacija predmeta - upoznavanje s nastavnikom, sadržajem predmeta i vremenikom izvođenja nastave, korištenja e-učenja, obvezama i pravima studenata, načinom provjere znanja, pravilima ponašanja na nastavi i statistikom predmeta iz prethodnih godina. <li>Prekretnice u istraživanjima menadžmenta - Povijest geodetske tvrtke kao tvrtke koja uči. Faktori uspjeha u geodetskoj djelatnosti. Uzroci poslovnih problema u geodeziji. Geodetska djelatnost i srodne djelatnosti. <li>Menadžeri u organizaciji - Menadžerske uloge u kompaniji: interpersonalne, informacijske i uloge odlučivanja. Tri razine menadžera u organizaciji. <li>Temeljne funkcije menadžmenta - Planiranje, organiziranje, vodstvo i kontrola. <li>Menadžerska znanja i razine kompetencije - Konceptualna znanja, ljudske vještine, tehnička znanja. <li>Osobine ličnosti potrebne za uspješnog menadžera - Vodstvo, samo-objektivnost, analitičko i sintetičko mišljenje, sposobnost samokontrole, fleksibilnost, komunikacijske vještine, nošenje sa stresom, svladavanje neizvjesnosti. <li>Formiranje timova i timski rad - Formiranje timova. Ključne timske uloge. Vrste timova. Uspješni i neuspješni timovi. <li>Temeljna obilježja menadžerskog posla - Linijski menadžeri, rukovoditelji ljudskih resursa, funkcionalni menadžeri, generalni direktori, ravnatelji. <li>Odgovornosti linijskih menadžera - Planiranje, motivacija, evaluacija, informiranje, kontrola, regrutacija i selekcija. <li>Oblici poslovnog organiziranja - Kompanije - dionička društva, partnerstva, ograničena partnerstva, hibridi, profesionalne korporacije. Oblici poslovnog organiziranja u geodeziji. <li>Dionici u kompaniji - Menadžment, financijski direktor, dionici, nadzorni odbor. <li>Financijsko izvještavanje u maloj, velikoj i tvrtki srednje veličine. Ključni oblici financijskih izvješća: 1. za menadžer, 2. za dioničare, 3. za porezne vlasti. <li>Standardizirani oblici financijskih izvješća: Bilanca, Račun dobiti i gubitaka, Izvještaj o novčanim tokovima <li>Donošenje odluka. Financijske i investicijske odluke. Izvori financiranja. Vrste imovine. Investicijske mogućnosti. Tijek štednje u tvrtki. <li>Imovina - Struktura kapitala. Fizička imovina. Financijska imovina. Dionica, dioničar, dioničko društvo, tržište dionica, opcija, razlika između europskih i američkih opcija. <li>Geodezija i globalni izazovi - Globalna okolina, kororativno upravljanje, zbivanja unutar profesije, ključni dionici u geodeziji.</ol> Sadržaj seminara i praktične nastave (po jedno-satnim seminarima) -15 sati seminara i terenskog rada. Tijekom seminarskog rada studenti analiziraju dionike u geodeziji - tvrtke, institucije u Hrvatskoj, međunarodne organizacije i medije. Ovaj rad ima za cilj: <ol><li>Naučiti nešto korisno iz primjera iz prakse <li>Saznati uspješnu geodetsku priču i od nje sačiniti nastavni materijal <li>Naučiti kako pratiti konkurente <li>Projekt promiče vrednote rada i osobnog angažmana kao put do uspjeha.</ol> <strong>KONCEPT STUDENTSKE ZADAĆE</strong><br> Profil dionika treba sadržavati: <ol><li>Opće podatke o dioniku i historijat <li>Tehničku sliku tvrtke <li>Financijsku sliku tvrtke <li>Oblik poslovnog organiziranja - organizaciona shema i kako se ona mijenjala u etapama <li>Intervju s dionicima</ol> Profil sačinjavaju dva dijela: <ol><li>Prezentacija <li>Esej - komentar i analiza svih prikupljenih podataka</ol> Esej ima za funkciju pretvaranje podataka - slika, numeričkih i tekstualnih podataka u priču sa likovima, zapletom i akcijom. Studenti trebaju odgovoriti na dva temeljna pitanja: <ol><li>Čime se bave tvrke u geodeziji; <li>Što je faktor uspjeha u geodeziji. </ol> Pri pisanju eseja visoko se vrednuje individualnost i kreativnost. <strong>FAZE RADA</strong> <ul><li>1. FAZA: Studenti su sami odabrali dionike su bili predmet njihovog istraživanja u projektu. Prvo su trebali predložiti nekoliko dionika (do 5) iz svake kategorije - tvrtka, institucija, međunarodna organizacija i medij, bez obzira da li su o tim dionicima već nešto znali ili su o njima prvi put saznali pretraživanjem web stranica. <li>2. FAZA: Studenti su podijeljeni u radne timove, pri čemu im je dozvoljeno da se sami grupiraju. Na taj način od 30 studenta formiran je 15 radnih timova. <li>3. FAZA: Izvršen je konačan odabir dionika. Jednog dionika mogao je obrađivati samo jedan studentski tim, tako da je u konačnom rezultatu 41 tim sačinio 42 profila. Jedan tim radio je komparativno istraživanje dva dionika (dvije geodetske tvrtke). <li>4. FAZA: Studenti su trebali na web stranici odabranog dionika proučiti način na koji dionik sebe prezentira i o tome periodično izvještavati u seminarskoj nastavi. <li>5. FAZA: Studenti su trebali sačiniti upitnik za promatranog dionika. Dozvoljeno im je da primarno postave ona pitanja koja ih najviše zanimaju. O pitanjima iz studentskih upitnika započela je kontinuirana debata u seminarskom dijelu nastave. Temeljem sugestija kolega iz drugih timova neka pitanja su modificirana, a neka nadopunjavana. <li>6. FAZA: Studenti su na web stranici fine trebali analizirati financijska izvješća promatranih dionika. Studenti koji su za predmet istraživanja imali međunarodne organizacije stupili su u direktan kontakt sa svojim dionicima. Neki od studenti koji su za odabranog dionika imali instituciju u Hrvatskoj, došli su do prikupljenih podataka kroz praktični rad uz vodstvo profesorice. <li>7. FAZA: Analiza financijskog poslovanja dionika. Nakon prikupljenih podataka, studenti su u seminarskom dijelu nastave bili u mogućnosti sami analizirati bilance tvrtki, kao i financijsko poslovanje dionika na proračunu Grada Zagreba, dionika na državnom proračunu i financiranje međunarodnih organizacija. <li>8. FAZA: Studenti su stupili u direktan kontakt s dionicima i dogovorili, gdje god je to bilo moguće, sastanak na fizičkoj lokaciji dionika. S dionicima na udaljenoj lokaciji, studenti su kontaktostvarili telefonom i e-mailom. U toj fazi rada obavljeni su fokusirani intervjui s dionicima. <li>9. FAZA: Timovi su pred svojim kolegama prezentirali svoje analize prikupljenih podataka o dionicima. <li>10. FAZA: Na e-učenju kolegija kreirana su 2 zadataka. Prvi zadatak: Studenti su trebali posjetiti web stranicu Fininog registra javnih izvješća, pogledati bilance najuspješnijih poduzetnika u 2012. g. i usporediti ih sa bilancama poslovnog subjekta čije su poslovanje oni pratili u okviru zadatak Profil dionika u geodeziji. Drugi zadatak: U seminarskom dijelu nastave otvorena je debata <em>pro et contra</em> javne objave bilance financijskih rezultata tvrtke. Temeljna pitanja bila su čemu nam služe financijska izvješća, zašto treba čitati financijska izvješća i da li objava financijskih izvješća treba biti javna. <li>11. FAZA: Radni timovi su predali profesorici u digitalnom i analognom obliku svoje prezentacije i eseje. Njihovim radom kreirani su nastavni materijal o dionicima u geodeziji.</ul> <strong>Praćenje rada studenata</strong> <ul><li>Pohađanje nastave - 0,5 ECTS-a <li>Esej - 0,5 ECTS-a <li>Seminarski rad - 0,5 ECTS-a <li>Kolokviji - 0,5 ECTS-a <li>Usmeni ispit - 0,5 ECTS-a <li>Pismeni ispit - 0,5 ECTS-a</ul>
Obavezna literatura:

1. Belker B. Loren; Topchik S. Gary (2007) Menadžer početnik, Knjižara Um. Lalić, Inga (2012) Kako pokrenuti vlastiti biznis, Profil International. Ries, Eric (2013.) LEAN STARTUP: Kako današnji poduzetnici koriste neprestanu inovativnost za stvaranje u potpunosti uspješnih poslova, Poslovna knjižara Um. Hamel, Gary (2007) Budućnost menadžmenta, Mate d.o.o. Drucker, Peter (2005) Najvažnije o menadžmentu, Knjižara Um. Cohen, Steven (2002) Vještine pregovaranja za menadžere, Mate d.o.o. Tudor, Goran (2005) MENADŽERSKA ZLATNA KNJIGA: Menadžment kroz poruke najuspješnijih ljudi, načela poslovnosti, oštre misli i grafite, Knjižara Um. Obradović, Vladimir, Samardžija, Jasminka, Jandrić, Jakov (2015) Menadžment ljudskih potencijala u poslovnoj praksi, Knjižara Ljevak. Ford, Martin (2015) Rise of the Robots, Technology and the Threat of a Jobless Future, Kindle Edition. Aulet, Bill (2015) Disciplinirano poduzetništvo, Mate d.o.o.

Ishodi učenja:

1. Definirati koje su osobine ličnosti potrebne za uspješnog menadžera.

2. Opisati temeljne funkcije menadžmenta: planiranje, organiziranje, vodstvo i kontrola.

3. Razlikovati menadžerske uloge u geodetskoj tvrtki i instituciji.

4. Opisati oblike poslovnog organiziranja.

5. Razlikovati hijerarhijske razine menadžmenta u geodetskoj tvrtki i instituciji i razine njihovih kompentencija i ingerencija.

6. Analizirati temeljna obilježja menadžerske profesije.

7. Analizirati kulturološke razlike u menadžerskoj praksi.

8. Razlikovati stilove rukovođenja koje koriste menadžeri u geodeziji i geoinformatici.

9. Razlikovati oblike motivacije koje koriste dionici u geodeziji i geoinformatici.

10. Usporediti poslovne prakse na domaćim i stranim tržištima.

11. Sastaviti uspješan tim.

12. Razlikovati uspješne i neuspješne tipove i definirati čimbenike koji dovode do konačnog ishoda tima.

13. Razlikovati korisne timske uloge.

14. Znati koristiti kritičko mišljenje u timskom radu.

15. Opisati osobine članova tima.

16. Definirati tipove doprinosa koje članovi tima mogu dati.

17. Razlikovati vrste timova i argumentirati u kojem području geodezije oni daju najbolje rezultate.

18. Provesti evaluacijsko istraživanje, kako geodetska tvrtka/institucija raspolaže sa svojim resursima i u kojoj mjeri pojedini resursi pridonose realizaciji ciljeva tvrtke.

19. Definirati cikluse evaluacijskog istraživanja: 1. procjena potreba, 2. planiranje programa, 3. formativna evaluacija, 4. sumativna evaluacija.

20. Definirati i opisati koncept tvrtke koja uči (learning organisation) u geodeziji.

21. Analizirati kako se geodetske tvrtke i institucije prilagođavaju EU i standardima međunarodnog poslovanja i promjenama u poslovnoj okolini.

22. Definirati temeljnu zadaću menadžera.

23. Definirati jednadžbu bilance i argumentirati zašto je ona važna za sigurnost poslovnog subjekta.

24. Opisati kvalitativna obilježja financijskih izvještaja.

25. Što je to financijska pismenost i zašto je ona važna za profesiju geodetskog inženjera

26. Razlikovati oblike financijskih izvještaja i razine financijske pismenosti.

Legenda

  • P - Predavanja
  • S - Seminar