- English
Sadržaj predmeta
Režija baštine ( A 220-3 )
- Šifra:
- 66921
- Visoko učilište:
- Akademija dramske umjetnosti
- ECTS bodovi:
- 3.0
- Opterećenje:
- 30(DR) + 30(P)
- Nositelji:
-
izv. prof. art. Tomislav Pavković, akad. red.
- Izvođači:
-
nasl. doc. art. Helena Petković (DR)
izv. prof. art. Tomislav Pavković, akad. red. (P)
- Opis predmeta:
- Ciljevi predmeta: Umjetnički kolegij koji obrađuje specifične probleme pristupa hrvatskoj dramskoj baštini u okviru redateljskog pristupa djelima prošlosti. Ulazne kompetencije: Položen ispit: Režija II b Ishodi učenja: Poznavanje različitih znanstveno-istraživačkih postupaka, tradicijskih i suvremenih redateljskih poetika s područja režije baštine te mogućnost njihove primjene u praktičnom studentovu radu. Sadržaj predmeta: 1. UVOD U REŽIJU BAŠTINE. Osnovni oblici redateljskog pristupa djelima prošlosti. Historijski, aktualizacijski i alternativni pristupi prema interpretaciji autentičnih vrijednosti dramskog djela. Europski kontekst: Brook, Efros, Strehler. 2. RAZUMIJEVANJE REČENICE. Kajkavska, čakavska i dubrovačka dramska književnost. Povijesne granice baštine i neograničenost baštinskog pisma. Jezik i govor. Današnji problemi režije baštine s obzirom na suvremeni jezični standard i scenski govor. 3. REDATELJSKE POETIKE. Redatelji koji su vlastitu poetiku temeljili na Režiji baštine: Miletić - Strozzi - Fotez - Gavella - Spaić. 4. KOMBOLOV PRISTUP. Držićološko djelo M. Kombola. Rekonstrukcijski pristup. Od P. Sorkočevića i P. Budmanija do danas. Dramaturgija režije. 5. GAVELLIN IMPERATIV I. Baštinsko pismo i govor. Tekstologija, granice redateljske atribucije, akcentuacija, intonacija i studij mentaliteta. Majeutika glume: rađanje lika iz tijela govora. Presudna važnost redateljske pripreme za režiju baštine. 6. DRŽIĆ I REŽIJA BAŠTINE I. Režije Držića kao sažetak svih problema u Režiji baštine. Elaboracija glavnih tema. Historijska, stara i nova držićologija. 7. DRŽIĆ I REŽIJA BAŠTINE II. Dramaturške i izvedbene slike. Držićeva dramaturška i redateljska načela. Načelo zrcala u Držićevoj ambijentalnoj režiji. 8. DRŽIĆ I REŽIJA BAŠTINE III. Pirne izvedbe. Držićevo načelo Teatra u teatru kao osnovno, historijsko načelo hrvatske redateljske umjetnosti. Družine. Njarnjasi kao glumci i kao predmet komedije. 9. TEATAR IGARA I. Dubrovačke ljetne igre. Režija baštine kroz poetiku hrvatske ambijentalne režije. Primjeri. Fotezove osnove ambijentalne režije. Plakir 1951. Načelo adekvacije. Fotezovo načelo angažiranosti - stvaranje festivalskog ansambla (Hamlet 1952). 10.TEATAR IGARA II. Redateljske inovacije dr. B. Gavelle. iz 1953. (Režija Goetheove Ifigenije i Vojnovićeva dramoleta Na taraci). 11.SOCIOLOGIJA REŽIJE BAŠTINE. Društvena situacija i kulturne politike. Dubrovačka publika pedesetih godina XX. st. - primjer razumijevanja rečenice. 12.GAVELLIN IMPERATIV II. Rekonstrukcija povijesne govorne situacije. Problemi i prednosti u odnosu na suvremenu režiju i režiju na književnom standardu. 13.SPAIĆEVA REDATELJSKA NAČELA I. Polemika oko načina režiranja i predstavljanja Držića - rekonstrukcijski ili reskripcijski pristup. Grad-teatar. Gavellinim tragom. Inovacije kroz načelo sinkronije (suvremeni aspekt režije baštine) i sinegdohe (prostorno rješenje Grada kroz jedan isječak). 14.SPAIĆEVA REDATELJSKA NAČELA II. Analitika Spaićevih režija: Skup (1958), Dundo Maroje (1964) i Dubrovačka trilogija (1965). 15.SPAIĆEV PUTOKAZ. Spaićeve velike režije u odnosu na potonju i suvremenu redateljsku praksu. Obveze studenata: Redovito pohađanje nastave, pohađanje odabranih predstava, gledanje predstava na dvd-u i analiza, izrada seminarskih zadataka, svladavanje propisane i odabrane literature, pripremanje samostalnog rada i vježbe s glumcem. Obvezna literatura: 1. A. PRIMARNA LITERATURA: Marulić, Judita (i obrada T. Maroevića) Držić: Djela Fotez, Dundo Maroje Benetović: Hvarkinja Gundulić, Palmotić, Dramska djela Tudišević, Frančezarije Stulić, Kate Kapuralica Anonimne kajkavske drame: Ljubomirović, Hipohondrijakuš, Čini barona Tamburlana Brezovački, Djela B. SEKUNDARNA LITERATURA: Batušić, Povijest hrvatskoga kazališta, Zagreb, 1978. Rešetar, Uvod u Djela M. Držića, SPH VII, Zagreb, 1930. Čale, O životu i djelu M. Držića (M. Držić, Djela, Zagreb, 1979). Košuta, Pravi i obrnuti svijet u Držićevu Dundu Maroju, MOGUĆNOSTI 15, BR. 11-12, Split, 1968. Sršen, Pomet Marina Držića (rekonstrukcija), Zagreb, 2000.. Preporučena literatura: A. PRIMARNA LITERATURA: Srednjovjekovna drama (5 primjera po izboru), Barlamov teatar (iz Dubrovačkih legendi),Vetranović (2 drame po izboru), Nalješković (komedije I-VII), Lucić (Robinja), Hektorović, Smiješnice (po izboru), Frančezarije (širi izbor), Nove drame na baštinskom pismu (Vojnović, Zagorka, Uvodić, Gervais, Šehović, Brešan, Senker-Mujičić-Škrabe, Sršen, Matišić), Prozna djela ili prijevodi hrvatskih latinista (po dogovoru) B. SEKUNDARNA LITERATURA: Dani hvarskog kazališta (knj. 2.), SREDNJOVJEKOVNA I FOLKLORNA DRAMA I KAZALIŠTE, Split, 1985. (S. P. Novak: Logika tijela i retorika ideologije u hrvatskom religioznom kazalištu, str. 398-414; N. Batušić: Struktura srednjovjekovne pozornice, str. 415-425. i M. Carić: Hvarski pučani uvježbavaju prikazanje, str. 528-533. Zbornik radova o Marinu Držiću, DA LI NAM JE DRŽIĆ SUVREMENIK?, Prolog XV, br. 51-52, Zagreb, 1982 (L. Košuta: SIENA U ŽIVOTU I DJELU M. DRŽIĆA; M. Sršen: DRŽIĆEV OBRAČUN S NJIMA). ZBORNIK RADOVA O MARINU DRŽIĆU, Matica hrvatska, Zagreb, 1969. S. P. Novak, PLANETA DRŽIĆ, CKD, Zagreb, 1984. N. Batušić, DRŽIĆEVA REDATELJSKO-INSCENATORSKA NAČELA, Mogućnosti, 3-4, 1976, Split. M. Sršen, DRŽIĆEV POMET-TEATAR POD RASVJETOM MILANSKOG OTKRIĆA, Republika 7-8 2008, Zagreb. M. Sršen, DRŽIĆEV TEATAR PRIJE DRŽIĆA, Republika 7-8 2009, Zagreb. M. Fotez, HRVATSKE KOMEDIJE XVII i XVIII st. (Predgovor), PSHK, XX, Zagreb, 1965. B. Violić, LICA I SJENE, Zagreb, 1989. T. Maroević, DIKE TER HVALJENJA, Split, 1986. (Judita kao drama, str. 105-182). T. Durbešić, FATE LARGO, Zagreb, 1973. O. Šojat, KAJKAVSKA DRAMA I RAZVITAK HRVATSKOG KAZALIŠTA, Rad JAZU 326, Zagreb, 1962. K. Spaić, NJARNJAS-GRAD, Dubrovnik 3 1999, Dubrovnik. G. Paro, IZ PRAKSE, Zagreb, 1981. S. Batušić, OD GRIČA DO LUTECIJE, Zagreb, 1979 (Dubravka prid dvorom 1933., str. 133-142). I. Hergešić, ZAPISI O TEATRU, Zagreb, 1985 B. Klaić, GAVELLA I KAZALIŠNI JEZIK. U: GAVELLA (život i djelo), Zagreb, 1971, str. 94-119. B. Gavella, KNJIŽEVNOST I KAZALIŠTE, Zagreb, 1970. C. FOTOTEKA i FILMOTEKA: M. Držić, PLAKIR (R.: M. Fotez, Dubrovačke ljetne igre, 1951), fotografije M. Držić-M. Fotez, DUNDO MAROJE (R.: Bojan Stupica, DLJI, 1955), fotografije Goethe, IFIGENIJA (R.: B. Gavella), fragment; fotografije M. Držić, SKUP (R.: K. Spaić, DLJI, 1958), fragment, fotografije M. Držić, DUNDO MAROJE (R.: K. Spaić, DLJI, 1964), fragment, fotografije I. Vojnović, DUBROVAČKA TRILOGIJA (r.: k. Spaić i B. Gavella, DLJI, 1965), fragmenti, fotografije I. Vojnović, DUBROVAČKA TRILOGIJA (r. j. Juvančić, DLJI, 1979), snimka M. Držić, DUNDO MAROJE (R. : I. Kunčević, HNK, Zagreb, 1981), snimka, dvd Slavica Stojan, SLAST TARTARE (edukativni film o Držiću), snimka, dvd M. Marulić-T. Maroević: JUDITA (R.: M. Carić, Splitsko ljeto), snimka, dvd ECCE HOMO, kolaž srednjovjekovnih tekstova (R.: J. Juvančić, DLJI, 1989), snimka, dvd. Hofmannsthal - Lipljin, SVATKOVIĆ (R.: G. Paro, HNK Varaždin, 1996), snimka, dvd Držić, GRIŽULA (r.: M. Sršen, IUP Company, USA, 2004), snimka, dvd HRVATSKA DRAMA, (CD, Naklada Bulaja), fragmenti iz predstava I. Gundulić, PROZERPINA UGRABLJENA (R.: M. Carić, Kazalište Marina Držića, Dubrovnik, 1989), snimka, vhs
- Obavezna literatura:
-
1. a)Primarna literatura 1.Srednjovjekovna drama (najmanje 5 primjera) 2.Mavro Vetranović (2 drame po izboru) 3.Nikola Nalješković (komedije I-VII) 4.Marin Držić, DJELA 5.Marulić, Lucić, Hektorović, Benetović (po jedno djelo) 6.Gundulić, Palmotić (po 1 djelo) 7.Smiješnice (najmanje 2) 8.Frančezarije (M. Tudišević: Tarto i Džono aliti gos) 9.V. Stulić, Kate Kapuralica 10.Anonimne kajkavske komedije (Ljubomirović, Hipohondrijakuš, Čini barona Tamburlana) 11.Tituš Brezovački , DJELA 12.Nove drame na baštinskom pismu (Zagorka, Uvodić, Gervais, Šehović, Brešan, Senker-Mujičić-Škrabe, Matišić, Sršen itd.) 3 drame po izboru. 13.Prozna djela ili prijevodi hrvatskih latinista po izboru (Npr. Baltazar Adam Krčelić: Annue) najmanje 2. b) Sekundarna literatura OBAVEZNA: Nikola Batušić: Povijest hrvatskog kazališta, Zagreb 1978. Milan Rešetar: Uvod u DJELA Marina Držića, SPH VII, JAZU, Zagreb 1930. Frano Čale: O životu i djelu M. Držića (Uvod u DJELA M. Držića, Zagreb 1979.) Matko Sršen: Pomet Marina Držića, rekonstrukcija, Zagreb 2000. (Pometovim tragom, str. 209-252.) Mirko Deanović: Predgovor knjizi Dubrovačke preradbe Moliereovih komedija, SPH XXXVI, JAZU, Zagreb 1972. Slavko Batušić: Komedijografija Tituša Brezovačkog (DJELA T. Brezovačkog, SPH, Zagreb 1951. , str. IX-XLVI) Kosta Spaić: O scenskim prostorima i repertoaru Dubrovačkih ljetnih igara, Dubrovnik 1/2, Dubrovnik 1994. PREPORUČENA: S. P.Novak-J. Lisac: Hrvatska drama do narodnog preporoda, (knj. 1. i 2.), Split 1984. Dani hvarskog kazališta (knj. 2.), Srednjovjekovna i folklorna drama i kazalište, Split 1985. (S.P. Novak: Logika tijela i retorika ideologije u hrvatskom religioznom kazalištu, 398-414. str. ; N. Batušić: Struktura srednjovjekovne pozornice, 415-425. str. i M. Carić: Hvarski pučani, uvježbavaju prikazanje 528-533. Leo Košuta: Il mondo vero e il mondo a rovescio in Dundo Maroje di Marino Darsa, Ricerche slavistiche, XII, Roma 1964. (Pravi i obrnuti svijet u Držićevu Dundu Maroju, Mogućnosti, 15, Split 1968., br. 11, 12.) Zbornik radova o Marinu Držiću, Da li nam je Držić suvremenik, Prolog, XV, br 51-52, Zagreb 1982. (Matko Sršen: Držićev obračun s njima, Leo Košuta: Siena u životu i djelu M. Držića) Pasije, Zagreb 1998. (N. Batušić: Hrvatsko srednjovjekovno kazalište, str. 7-17.) Božidar Violić: Lica i sjene, Zagreb 1989. (Crno-bijelo prikazanje i Drugi međurazgovor, str. 23-38.) Tonko Maroević: Dike ter hvaljenja, Split 1986. (Judita kao drama, str. 105-182.) Dani hvarskog kazališta, Hanibal Lucić, Split 1987. (Josip Vončina: Recepcija književne baštine, str. 5-41.) Dani hvarskog kazališta, Nikola Nalješković i Mavro Vetranović, Split 1988. (Nikola Batušić: Nalješkovićeva komedija peta i evropska farsa, str. 34-43. i Mira Muhoberac: Dramaturgija maske Nikole Nalješkovića, str. 99-109.) Dani hvarskog kazališta (knj. 3), Renesansa, Split 1976. (Vladan Švacov: Problemi rekonstrukcije izgubljenih dijelova komedije VII. Nikole Nalješkovića, str. 89-117. i Nikola Batušić: Držićeva redateljsko-inscenatorska načela, str. 235-256.) Milan Rešetar: Jezik Marina Držića, Rad JAZU 248, Zagreb 1934. Frano Čale: O jeziku Marina Držića na sceni, Republika 11, 1955. br. 2-3, str. 179-183. Slobodan P. Novak: Planeta Držić, Marin Držić i rukopis vlasti, Zagreb 1984. Zbornik radova o Marinu Držiću, Matica Hrvatska, Zagreb 1969. Tomislav Durbešić: Fate largo, Zagreb 1973. (str. 15-33.) Marko Fotez: Predgovor knjizi Hrvatske komedije XVII i XVIII st., PSHK, XX, Zagreb 1965. Dani hvarskog kazališta (knj. 4), XVII stoljeće, Split 1977. (Nikola Batušić: Scenski prostori, scenografija i kostim u hrvatskom kazalištu XVII st., str. 284-311.) Dani hvarskog kazališta, (knj. 5.), XVIII stoljeće, Split 1978. Josip Vončina: Analize starih hrvatskih pisaca, Split 1977. Josip Vončina: Jezični izraz kajkavske komediografije, Mogućnosti 29, br. 7, Split 1977. (str. 751-770.) Olga Šojat: Kajkavska drama i razvitak hrvatskog kazališta, Rad JAZU 326, Zagreb 1962. Branko Hećimović: Predgovor izdanju Tito Brezovački, dramska djela, PSHK, knj. 22, Zagreb 1973. Dani hvarskog kazališta, (knj. 6), XIX stoljeće, Split 1979. (Boris Senker: Kazališna režija i redatelji u 19. stoljeću, str. 68-93.) Frano Čale: Igre u Njarnjas gradu, Zagreb 1984. Kosta Spaić: Njarnjas-grad, Dubrovnik br. 3, Dubrovnik 1999. Radoslav Lazić: Traktat o režiji, Zagreb 1987. (Konsenzus režije, Razgovor s Kostom Spaićem, str. 117-147.) Vjeran Zuppa: Štap i šešir, Zagreb 1989. (Redatelj: znanac ili stranac, str. 137-172.) Georgij Paro: Iz prakse, Zagreb 1981. (Zapis o tlorisu, str. 71-74. i Dubrovnik, str. 147-181.) Slavko Batušić: Od Griča do Lutecije, Zagreb 1979. (Dubravka prid dvorom 1933. , str. 133-142.) Ivo Hergešić: Zapisi o teatru, Zagreb 1985. (Marin Držić: Skup, str. 96-107., Naš Goldoni, uz izvedbu Ribarskih svađa u Hrvatskom narodnom kazalištu, str. 141-147. i Smešna pripoves, koja nije pripovijest, a nije ni smiješna, str. 157-160.) Gavella (život i djelo), Zagreb 1971. (Bratoljub Klaić: Gavella i kazališni jezik, str. 94-119.) Branko Gavella: Književnost i kazalište, Zagreb 1970. (Hrvatska književnost u hrvatskom kazalištu i naše kazalište u književnosti, str. 15-45. , Marin Držić, str. 217-227., Što mislim da znam i što ne znam o Ivu Vojnoviću, str. 229-246.) Sibila Petlevski: ?Kazalište suigre. Napomene uz Rječnik Gavellinih termina? i Rječnik Gavellinih termina, Teatar & teorija, br. 1 i br. 2 (6-31 i 5-26), Zagreb 1977. Lada Čale Feldman: Žensko za muško i muško za žensko u starijoj hrvatskoj dramatici i kazalištu (u Euridikini osvrti, Naklada MD, Zagreb 2001, str. 147-186.) Ana Lederer: "Redateljski opus Tita Strozzija u kontekstu hrvatskih redateljskih poetika" (u: Redatelj Tito Strozzi, Meandar, Zagreb 2003, str. 547-569.) Marija Grgičević: Redatelj veličanstvena opusa (KOSTA SPAIĆ, monografija, KAPITOL, Zagreb 2004, str.29-128.) Filmoteka: M. Držić, Plakir (R.:M. Fotez, Dubrovačke ljetne igre, 1951.), fragmenti; fotografije M. Držić- M. Fotez, Dundo Maroje (R.: Bojan Stupica, Dubrovačke ljetne igre 1955), fragmenti, fotografije Goethe, Ifigenija (R.: B. Gavella), fragment; fotografije M. Držić, Skup (R.: K. Spaić, DLJI 1958), fragmenti, fotografije M. Držić, Dundo Maroje (R.: K. Spaić, DLJI 1964), fragmenti; fotografije I. Vojnović, Dubrovačka trilogija (R.: K. Spaić, B. Gavella, DLJI 1965), fragmenti, fotografije Dubrovačka trilogija (R.: J. Juvančić, DLJI 1979), snimka M. Držić, Dundo Maroje (R.:I. Kunčević, HNK Zagreb, 1981), snimka M. Marulić-T. Maroević, Judita (R.: M. Carić, Splitsko ljeto), snimka ...Ecce homo, kolaž srednjovjekovnih tekstova (R.: J. Juvančić, DLJI), snimka Hofmannsthal-Lipljin, Svatković (R.: G. Paro, HNK Varaždin 1996), snimka M. Držić, Grižula (R.: M. Sršen, IUP Company, U.S. 2004), snimka Hrvatska drama (CD, naklada Bulaja), video-fragmenti iz predstava
- Predmet u nastavnom programu:
-
Šifra studija Naziv studija Razina studija Semestar izvođenja Obavezni/Izborni 18 Razlikovni studij KRR diplomski 1 obavezni 4 Kazališna režija i radiofonija prijediplomski 5 obavezni * predmet se ne predaje u tom semestru
Legenda
- P - Predavanja
- DR - Ostale dramske vježbe