- English
Sadržaj predmeta
Povijest kazališta i drame I ( 200-4 )
- Šifra:
- 62500
- Visoko učilište:
- Akademija dramske umjetnosti
- ECTS bodovi:
- 4.0
- Opterećenje:
- 30(P)
- Nositelji:
-
izv. prof. dr. sc. Bojan Marotti
- Izvođači:
-
izv. prof. dr. sc. Bojan Marotti (P)
- Opis predmeta:
- Ciljevi predmeta: Kolegij obrađuje teatrološke činjenice vezane uz razdoblje antike (Grčke i Rima) i ranog srednjeg vijeka. Velika se pozornost pridaje povezanosti i međusobnom utjecaju dramskog pisma i scenskog prostora, kao i poetološkim zasadama koje iz toga proizlaze. Ishodi učenja: Svladavanje građe i razvijanje sposobnosti komparacije, te primjene stečenih teorijskih i analitičkih znanja. Stjecanje znanja iz povijesti drame i kazališta, stjecanje znanja iz diskurzivne analize. Sposobnost snalaženja unutar poetika i zasada vezanih uz razdoblje antike (Grčke i Rima) i ranog srednjeg vijeka. Dobivanje općeg uvida u klsična djela dramske književnosti. Sposobnost uočavanja međuovisnosti dramskog pisma i scenskog prostora. Svladavanje primjene stečenih znanja na analizu konkretnog dramskog teksta; Uočavanje mogućnosti suvremene kontekstualizacije klasičnih kazališno-estetičkih pravaca. Sposobnost komparacije i primjene stečenih znanja u praksi. Osposobljenost studenata za specifično, problemsko čitanje dramskog djela te mogućnost kontekstualiziranja pročitanih drama. Mogućnost praćenja razvoja, permutiranja, transformiranja nekoliko odabranih a temeljnih motiva, tema ali i postupaka. NASLOV PREDAVANJA i KRATKA RAZRADA TEMA PO VAŽNIM NATUKNICAMA 1.Geneza antičke tragedije i kazališta -postanak antičke drame i kazališta (mitološki i religijski kontekst)- izvori, proturječna tumačenja -razvoj od jednostvnih ka složenijim oblicima izvedbe 2.Odlike scenskog prostora i izvedbe/ društveni i povijesni kontekst -odlike scenskog prostora i izvedbe te njihov razvoj -utjecaj scenskog prostora na dramski tekst i vice versa -semantika scenskog prostora 3.Aristotel -interpretacija ključnih mjesta Aristotelove Poetike; utjecaj Aristotela na poetike drugih razdoblja 4. Eshil-temeljne poetičke odrednice Eshilovih tragedija (dramaturška struktura, motivi, karakterizacija, uloga kora) -mjesto u razvoju tragedije (deuteragonist) -detaljnija analiza Orestije 5.Sofoklo -temeljne poetičke odrednice Sofoklovih tragedija (dramaturška struktura, motivi, karakterizacija, uloga kora) -mjesto u razvoju tragedije (tritragonist) -detaljnija analiza tragedija: Kralj Edip, Antigona 6.Euripid-temeljne poetičke odrednice Euripidovih tragedija (dramaturška struktura, motivi, karakterizacija, uloga kora) -utjecaj filozofije -detaljnija analiza tragedija: Medeja, Bakhantice 7.Poredbena analiza grčkih tragičara (motiv Elektre) -poredbena analiza tragedija: Eshil: Žrtva na grobu, Sofoklo: Elektra Euripid: Elektra -analiza osobnih poetika autora (lik Elektre, temeljni motivi) 8. Geneza antičke grčke komedije i mima-razvoj antičke grčke komedije, odlike scenskog prostora i izvedbe -suodnos komedije i tragedije -razvoj mima, odlike scenskog prostora i izvedbe, tipovi likova 9.Aristofan -temeljne poetičke odrednice Aristofanovih komedija (dramaturška struktura, motivi, karakterizacija, uloga kora) -Aristofan i društveno-politička situacija -detaljnija analiza komedije Žabe (metatekst) 10.Razvoj komedije od stare do nove -podjela atičke komedije na staru, srednju i novu (vremenska odrednica, temeljne odlike, predstavnici) -Menandar te utjecaj nove komedije na rimsku komediju 11.Rimsko kazalište: odlike scenskog prostora i izvedbe/ poetološke odrednice (Horacije) -temeljne odlike izvedbenog prostora (razvoj scenskog prostora od grčkog do rimskog; sličnosti i razlike) -Vitruvije -temeljne odlike izvedbe (društveno-povijesni kontekst; sekularizacija izvedbe) -temeljne poetološke odrednice rimske drame (komedije/ tragedije) -Horacije:Epistula Pozonima, Epistula Augustu 12.Antička rimska komedija (Plaut, Terencije) i tragedija (Seneka) -odlike antičke rimske komedije -Plaut/ Terencije -odlike antičke rimske tragedije -Seneka 13.Antičko nasljeđe ? motiv škrca kod Plauta, Držića i Moli?rea (poredbena analiza) -poredbena analiza tri dramska teksta: Plaut: Aulularija, Držić: Skup, Moli?re: Škrtac -utjecaj osobnih i povijesnih poetika na obradu motiva škrca 14.Srednjovjekovno kazalište: sukob i(li) spoj sakralnog i profanog -dva lica srednjovjekovnog kazališta: svjetovno i sakralno- njihovo međusobno suprotstavljanje i prožimanje ? utjecaj na ?poetiku? srednjovjekovne drame 15.Srednjovjekovno kazalište: odlike scenskog prostora i žanrovske odrednice -odlike scenskog prostora i izvedbe u srednjem vijeku; načelo simultaniteta -temeljne žanrovske odrednice: mirakul, moralitet, misterij; farsa -Muka svete Margarete Nastava se izvodi u obliku predavanja sa znatnim idjelom aktivnosti samih studenata koji unaprijed pripremaju tekstove koji se analiziraju i kontekstualiziraju predavanjima. Potrebno je pozorno pročitati slijedeće drame: ESHIL: Perzijanci, Sedmorica protiv Tebe, Okovani Prometej, Orestija: Agamemnon, Hoefore, Eumenide SOFOKLO: Elektra, Kralj Edip, Edip na Kolonu, Antigona, Filoktet EURIPID: Medeja, Hipolit, Ifigenija na Tauridi, Elektra, Ifigenija u Aulidi, Hekuba, Bakhe ARISTOFAN: Aharnjani, Ptice, Lizistrata, Žabe MENANDAR: dvije komedije po izboru PLAUT: Škrtac, Hvalisavi vojnik TERENCIJE: dvije komedije po izboru SENEKA: tragedija po izboru Obveze studenata: Redovito pohađanje, tjedna priprema najavljene gradje za analizu i izrada eseja kao dijela ispitne obveze.
- Obavezna literatura:
-
4. -
5. -
6. -
8. 1. D'Amico, Silvio Povijest dramskog teatra, s talijanskog preveo Frano Čale, Nakladni zavod Matice hrvatske, Zagreb, 1972. stranice / poglavlja: 29-37: Kazališna građevina i oblik drame u Grčkoj 67-73: Rimsko kazalište 87-98: Podrijetlo i oblici srednjovjekovnog kazališta 123-160: Talijanska renesansa, La commedia dell'arte, Španjolsko kazalište u šesnaestom i u zlatnom stoljeću 170-204: William Shakespeare, Francuski klasicizam i Corneille, Moli?re i Racine 213-217: Goldoni 239-247: Komedija i Marivaux, Rousseau i Voltaire, Diderot, Beaumarchais 251-254: Lessing 255-273: Postanak romantizma u njemačkoj 290-297: Francusko romantičko kazalište 315-316: Büchner 321-324: Puškin, Gogolj 328-331: Poljsko kazalište 331-343: Skandinavsko kazalište 343-348: Zola, naturalizam, ?Théâtre-Libre? 369-370: Oscar Wilde 371-373: Njemačko naturalističko kazalište (+ Wedekind str. 375) 379-381: Gordon Craig 384-397: MHT, Čehov, Gorki, Andrejev 408-418: Théâtre de l'Oeuvre, Maeterlinck, Claudel 424-431: G. B. Shaw 439-441: O'Neil 449-461: Njemačko kazalište 483-487: Pirandello
9. 2. Batušić, Nikola Povijest hrvatskoga kazališta, Zagreb, Školska knjiga, 1978 poglavlja / (stranice): - KAZALIŠTE SREDNJEGA VIJEKA - KAZALIŠTE RENESANSNOGA RAZDOBLJA: Uvod, Tradicija pučkog i profanog kazališta, Mitološko-pastoralno i sakralno kazalište Dž. Držića i Mavra Vetranovića, Nalješković, Kazalište Marina Držića u Dubrovniku - KAZALIŠTE BAROKNOG RAZDOBLJA: Opće značajke, Gundulićev scenski izraz, Palmotićevo barokno glumište, Prve kazališne zgrade i dvorane u 17. stoljeću - KAZALIŠTE OSAMNAESTOG STOLJEĆA: Uvodne pripomene - KAZALIŠTE OD HRVATSKOG NARODNOG PREPORODA DO STJEPANA MILETIĆA: str. 207-299 - KAZALIŠTE XX STOLJEĆA: str. 326-374, 407-415, 472-514
10. 3. Brown John Russell ed., The Oxford Illustrated History of Theatre, Oxford University Press, Oxford, 1995 poglavlja: 6. English Renaissance and Restoration Theatre 7. French Renaissance and Neo-Classical Theatre 9. Nineteenth-Century Theatre 10. Modern Theatre: 1890-1920 11. Theatre after Two World Wars 12. Oriental Theatres (South Asian + East Asian / str. 447-483) 13. Theatre since 1970 obratiti pažnju na sve ilustracije!
11. 4.Molinari, Cesare Istorija pozorišta / Čezare Molinari, prevela Jugana Stojanović, Beograd: Vuk Karadžić, 1982 poglavlja: 7. Svetovna predstava u srv. vijeku: mimičari i lakrdijaši 8. Liturgijska drama 9. Misterije 10. Humanistički klasicizam... 11. Teorija, arheologija, učenost u renesansi 12. Melodrama, barok 16. Kola i dvorišna glumišta u ?zlatnom veku? 19. Građanska drama i Lessing 22. Oblici i motivi istočnjačke tradicije 24. Simbolizam i umetnost režije obratiti pažnju na sve ilustracije!
12. 5. Hartnoll, Phillis The Theatre: A Concise History, London: Thames and Hudson world of art, 1998. pregledati SAMO ilustracije!
- Preporučena literatura:
-
7. -
13. 1. Fischer-Lichte Erica, History of European Drama and Theatre, London and New York, Routledge, 2002.2. Melchinger, Siegfried Povijest političkog kazališta, prev. Vida Flaker, Zagreb: GZH, 1989;. Carlson, Marvin Kazališne teorije I, prev. Lara Hölbling Matković, Zagreb: Hrvatski centar ITI, 1996; .4. Carlson, Marvin Kazališne teorije II, prev. Lara Hölbling Matković, Zagreb: Hrvatski centar ITI, 1997;.5. Carlson, Marvin Kazališne teorije III, prev. Ivana i Boris Senker, Zagreb: Hrvatski centar ITI, 1997. 6. Zarrilli, Philip B; McConachie, Bruce; Williams, Gary Jay; Fischer Sorgenfrei, Carol Theatre Histories: an Introduction, New York and London: Routledge, 2006
- Predmet u nastavnom programu:
-
Šifra studija Naziv studija Razina studija Semestar izvođenja Obavezni/Izborni 4 Kazališna režija i radiofonija prijediplomski 1 obavezni 5 Gluma prijediplomski 1 izborni 6 Produkcija prijediplomski 1 obavezni 7 Dramaturgija prijediplomski 1 obavezni 36 Suvremeni ples - Izvedbeni prijediplomski 3 izborni * predmet se ne predaje u tom semestru
Legenda
- P - Predavanja