Skoči na glavni sadržaj

Sadržaj predmeta

Povijest kazališta i drame III ( 200-4 )

Šifra:
62522
Visoko učilište:
Akademija dramske umjetnosti
ECTS bodovi:
4.0
Opterećenje:
30(P)
Nositelji:

red. prof. dr. sc. Sibila Petlevski

Izvođači:

Marija Krnić (P)

red. prof. dr. sc. Sibila Petlevski (P)

Opis predmeta:
Ciljevi predmeta: Kolegij donosi uvid u povijest hrvatske drame i kazališta od srednjega vijeka do početka 21. stoljeća. Kolegij će u formi zajedničkog rada na analizi odabranih dramskih djela te popratnih teorijskih tekstova tematizirati uvjete nastanka djela te njihov dijalog s kontekstom u kojem su bila izvođena. Na kolegiju će se tematizirati kanonski autori poput Držića, Vojnovića i Krleže, ali i ne autorska djela onkraj kanona koja predstavljaju odraz utjecaja pučkog i folklornog na teatar. Ishodi učenja: Stjecanje znanja iz povijesti drame i kazališta Svladavanje građe i razvijanje sposobnosti komparacije te primjene stečenih teorijskih i analitičkih znanja. NASLOVI PREDAVANJA I KRATAK OPIS 1.UVODNI SAT: Pregled osnovnih pojmova koje će kolegij tematizirati: historiografija; prostor izvedbe; adaptacija, kontekst; kontinuiteti; transkulturna razmjena; odnos izvedbe prema zajednici. Dogovor o zadacima, praćenju nastave i ispiti. 2. Hrvatska srednjovjekovna drama: pregled faktografije i povijesna kontekstualizacija; izvor i autorstvo; hagiografske legende kao izvor scenskom uprizorenju; samostanske izvedbe Muke svete Margarite 3. Srednjovjekovno nasljeđe renesansnog Dubrovnika: pregled faktografije i povijesna kontekstualizacija; simultana pozornica; omotana kompozicija; koegzistencija pučke komedije i idile Držić Venera i Adon Vetranović Orfeo 4. Držićev dramski svijet; glumačke družine; karneval; farsa rusticale; pučke izvedbe; pojava pozorničke perspektive, upliv dubrovačke svakodnevice u dramsko tkivo; funkcije prologa Držić Novela od Stanca, Dundo Maroje (prolog) 5. Drama i kazalište otoka Hvara: komunalno kazalište; društvene podjele i kreativne tenzije kao ishodište kazališnog života; motiv robinje Lucić Robinja Benetović, Hvarkinja 6. Protureformacija i kazalište: pregled faktografije i povijesna kontekstualizacija; Isusovačko kazalište; žanrovska pluralnost i konfuzija; scenske inovacije; političnost Gundulićeve drame Kašić Sveta Venefrida Gundulić Dubravka 7. Barokni iluzionizam na dubrovačkim pozornicama: razvoje scenografije; glazba u drami; začetak hrvatskog nacionalnog prostora u drami (i možemo li uopće govoriti o njemu?!) Palmotić Pavlimir 8. Odjeci komedije dell' arte na jugu i sjeveru: pregled faktografije i povijesna kontekstualizacija; pitanje autorstva; amaterizam i umijeće; improvizacija-klišejiziranost Džono Funkjelica Brezovački Matijaš Grabancijaš dijak Freudenreich Graničari 9. Komedija na početku 19. stoljeća: obiteljska drama (domestic drama), tragikomedija, naturalizam u komediji; psovka; domaćinstvo kao odraz političkog uređenja Stulli Kate Kapuralica 10. Dramski izraz moderne: pregled faktografije i povijesna kontekstualizacija; sjećanje i pamćenje; maškare/Pepelnica - pučka i običajna tradicija u drami, verizam, Vojnovićeve jednočinke kao triptih Vojnović Dubrovačka trilogija, Maškarate ispod kuplja 11. Simbolizam i ekspresionizam: artizam, simultanost pozornice; karnevalesknost, Krležino nastavljanje tradicije komedije; antinaturalizam, tipološke personifikacije, filmska tehnika u drami Krleža Adam i Eva, Maskerata, Kraljevo 12. Poslijeratna drama: pregled faktografije i povijesna kontekstualizacija; individualistička drama; moderni mirakul; historijska legenda; elementi fantastike; variranje martirološkog narativa; drama ideja Marinković Glorija Krleža Aretej 13. Postmodernizam ili dugi modernizam: politika i dramska tradicija kao poticaji; pregled faktografije i povijesna kontekstualizacija; intertekst, metateatar, autorefleksivnost; historiografska metafikcija; angažirani teatar; ludički teatar; kanonizacija-dekanonizacija; preispisivanje Šnajder Hrvatski Faust, Držićev san Senker Fritzspiel 14. Suvremeno dramsko pismo: pregled faktografije i povijesna kontekstualizacija; postdramsko kazalište; rastvaranje dramske forme; dokumentaristički diskurs; ratna i poratna trauma, terorizam; kritika reprezentacije ženskosti Sajko Žena bomba 15. Završna diskusija i evaluacija Obveze studenata i studentica: Redovito pohađanje, tjedna priprema najavljene građe za analizu te izrada 3 kraća eseja/refleksije (500-700 riječi) za trajanja kolegija. Ispit se polaže izradom dužeg esejskog rada (3 000 riječi). Završni esej može se temeljiti na jednom od kraćih eseja izrađenih kroz kolegij. Obavezna literatura: Batušić, Nikola (2019). Povijest hrvatskoga kazališta. Zagreb: Ljevak. Carlson, Marvin (1996). Kazališne teorije, I i II, Hrvatski centar ITI, Zagreb: Hrvatski centar ITI. Fischer-Lichte, Erika (2010). Povijest drame. Razdoblja identiteta u kazalištu od antike do danas, knj. 1. Zagreb: Disput. Senker, Boris, (2000). Hrestomatije novije hrvatske drame 1. i 2. dio. Zagreb: Disput.
Obavezna literatura:

1. 1. Batušić, Nikola Hrvatska drama od Demetra do Šenoe, Zagreb, NZ MH, 1973.

2. 2. Carlson, M. Kazališne teorije, I i II, Hrvatski centar ITI, Zagreb 1996-1997. Hrvatski centar ITI, Zagreb 1996.

3. Batušić, Nikola - Povijest hrvatskoga kazališta, Zagreb, Školska knjiga, 1978.

4. Panofsky- Klibansky-Saxl - Saturn i melankolija, Zadruga eneagram, 2009.

5. Petlevski, Sibila Simptomi dramskog moderniteta, Zagreb, 2000.

Preporučena literatura:

6. Preporučena literatura: 1. Mills, Robert (2005)."Invincible Virgins" u: Suspended Animation: Pain, Pleasure and Punishment in Medieval Culture. London: Reaktion, str: 107-142. 2. Grmača, Dolores (2012). "Euridikin prijestup u Vetranovićevoj transformaciji orfejskog mita". Umjetnost riječi : Časopis za znanost o književnosti, izvedbenoj umjetnosti i filmu, Vol. 56 No. 1-2, 23-42. Hraste, Katarina (1991). "O dijakronijskom aspektu strukture Venere i Adona". Mogućnosti, 8-9-10 (1991), 825-839. 3. Gulin, Valentina (1996). "Antropološka vizura prošosti. Držićev Dubrovnik". Etnološka tribina 19 (1996), 151-169. Petlevski, Sibila (2009). "Politika izvedbe, izvedba politike", Dani Hvarskoga kazališta: Građa i rasprave o hrvatskoj književnosti i kazalištu, 35, 302 - 320. 4. Pavlić, Goran (2012). "O Robinjinom robovanju", Dani Hvarskoga kazališta: Građa i rasprave o hrvatskoj književnosti i kazalištu, 38, 99-114. Gospić Županović, Ana (2016). "Koncepcija likova slugu u komediji "Hvarkinja" Martina Benetovića". Ricerche slavistiche, 14 (60), 135-162. 5. Fališevac, Dunja (1990). "Bartol Kašić i Ivan Gundulić". Croatica 21 (1990), 63-84. 6. Pavlović, Cvijeta (2019). "Njegov je duh najbliži duhu nacije od Palmotića do Voltairea", Dani Hvarskoga kazališta: Građa i rasprave o hrvatskoj književnosti i kazalištu, 45, 5 - 25. 7. Andrews, Richard (1991). "Scripted Theatre and the Commedia Dell'Arte' u Theatre of the English and Italian Renaissance", ur. J. R. Mulryne i Margaret Shewring. London: Palgrave Macmillan, str: 21-54. 8. Grljušić, Ivan (1987). "O nekim elementima dramaturgije Stullijeve Kate Kapuralice". Dani Hvarskoga kazališta: Građa i rasprave o hrvatskoj književnosti i kazalištu 5, 99-114. Sheeha, Iman (2020). "Introduction" u: Household Servants in Early Modern Domestic Tragedy. New York, Oxon: Routledge. 9. Eremut, Antonija 2012. "Dubrovačka trilogija Iva Vojnovića kao triptih". Mogućnosti, 59, 140 -146. Čale Feldman, Lada 1993. "Kazališno u pokladama, poklade u drami: Maškarate ispod kuplja Iva Vojnovića". Croatica: časopis za hrvatski jezik, književnost i kulturu, 23 /24, 77 - 91. 10. Suvin, Darko 1964. "Mrtvački ples na kraljevskom kermesu" u Dva vida dramaturgije. Zagreb: Razlog, str. 157 - 159. Švacov, Vladan 1981. "Humor Krležine drame", Dani Hvarskoga kazališta: Građa i rasprave o hrvatskoj književnosti i kazalištu 8, 214 - 221. 9. Eremut, Antonija (2012) "Dubrovačka trilogija Iva Vojnovića kao triptih". Mogućnosti, 59, 140 -146. Čale Feldman, Lada (1993). "Kazališno u pokladama, poklade u drami: Maškarate ispod kuplja Iva Vojnovića". Croatica: časopis za hrvatski jezik, književnost i kulturu, 23-24, 77- 91.

Preduvjeti za upis predmeta:

Povijest kazališta i drame I ( 200-4 ) (odslušan)

Povijest kazališta i drame II ( 200-4 ) (odslušan)

Predmet u nastavnom programu:
Šifra studija Naziv studija Razina studija Semestar izvođenja Obavezni/Izborni
4 Kazališna režija i radiofonija prijediplomski 3 obavezni
5 Gluma prijediplomski 3 obavezni
6 Produkcija prijediplomski 3 obavezni
7 Dramaturgija prijediplomski 3 obavezni

* predmet se ne predaje u tom semestru

Legenda

  • P - Predavanja