- English
Sadržaj predmeta
Boja i svjetlo ( A 200-2 )
- Šifra:
- 66219
- Visoko učilište:
- Akademija dramske umjetnosti
- ECTS bodovi:
- 2.0
- Opterećenje:
- 30(P)
- Nositelji:
-
izv. prof. art. Mario Kokotović, akad.snim.
- Izvođači:
-
izv. prof. art. Mario Kokotović, akad.snim. (P)
- Opis predmeta:
- Ciljevi predmeta: Upoznavanje temelja percepcije boja, te elementarnih tehnika kontrole i manipulacija boje u kreativnim procesima. Razumijevanje tehničke i likovne uloge boje u vizualnim medijima. Sposobnost analize kreativne upotrebe boje u likovnim, fotografskim i filmskim djelima. Sposobnost primjene temeljnih postavki međusobnog djelovanja boje pri komponiranju fotografske, filmske i video slike. Ulazne kompetencije: Potvrda nadarenosti i sposobnosti za svladavanje jednostavnijih snimateljskih zadaća te stečeno znanje na ranijim kolegijima studija Snimanja. Studenti drugih filmskih studija mogu upisati kolegij, ali bez mogućnosti snimateljskog rada u umjetničko nastavnoj produkciji. Ishodi učenja: Ovladavanje vještinama nužnim za savladavanje složenijih snimateljskih zadataka u vježbama umjetničke nastavne producije, odnosno timskim radom u tijesnoj suradnji sa studentima programa Filmske režije i samostalnim snimateljskim radovima te povećana osjetljivost za tehničku i kreativnu upotrebu svjetla na filmu i videu. Student će se upoznati s fizikalnim osnovama svjetla i izražajnim temeljem filmskog svjetla. Student će se znati orijentirati u povijesnim i suvremenim tehnologijma reprodukcije boje. Naučiti će kako temelje reprodukcije boje, tako i temelje estetike boje. Znati će upotrebljavati suvremene fotokemijske i elektroničke tehnike reprodukciuje boje. Sadržaj predmeta: Kolegij Boja i svjetlo tematski je i izvedbeno tijesno povezan s kolegijem Umijeće snimanja - film i video II. Praktične vježbe studenata u okviru kolegija Umijeće snimanja film i video II izvode se sukladno temama iz kolegija Boja i svjetlo i ritmu njihovih usvajanja. Priroda, sastav, manifestacije i izvori svjetla. Nastanak boje. Percepcija boje. Sinteza boje. Teorije i sistematizacija boje. Boja svjetla, boja pigmenta. Kelvinova skala. Kolorimetrija. Filtri. Koloristička senzibilizacija snimateljskih materijala. Tehnike reprodukcije boje - tisak, film, fotografija, televizija, računarstvo. Međusobno djelovanje boja. Kompozicija boje. 1. Što je svjetlo Dvojna priroda svjetla, elektromagnetska i korpuskularna teorija svjetla 2. Vrste svjetla Monokromno i polikromno svjetlo, bijelo svjetlo, vrste svjetla obzirom na porijeklo, boja svjetla 3. Spektar, spektri Kontinuirani i diskontinuirani spektri, fotografske značajke pojedinih spektara 4. Što je boja Nastanak boje, boja svjetla, boja pigmenta, naliči 5. Kvaliteta svjetla Usmjereno svjetlo, difuzno svjetlo. Kontrast svjetla kao temeljni regulativ ugođaja 6. Osnovna svjetlosna pozicija OSP Raslojavanje jedinstvenog izvora svjetla u prirodi na četiri elementa u filmskoj uporabi; tročetvrtinsko svjetlo 7. Kelvinova skala Veza stupnja zagrijavanja i boje, pojam temperature boje, crno tijelo, Planckova krivulja, primjeri rasvjete 8. Mired Veza jedinica Kelvina i mired-a. Preračunavanje i matematičko baratanje miredim vrijednostima filmskih materijala, svjetala i filtara 9. Senzibilizacija snimateljskih materijala Koloristička senzibilizacija i građa snimateljskih materijala i fotoosjetljivih senzora (tipovi A, B, D i F) 10. Filtri Konverzijski, korekcijski, kolor kompenzacijski, polarizacijski, neutral density i efekt filtri 11. Mjerenje svjetla Svjetlomjeri, mjerenje upadnog i reflektiranog svjetla 12. Atributi boje Tri dimenzije boje - svjetloća, zasićenost, ton. 13. Klasifikacija boja Sustavi klasifikacije boje, Munsellov sustav 14. Aditivna sinteza boje Načela i demonstracija, praktična primjena 15. Suptraktivna sinteza boje Načela i demonstracija, praktična primjena Obveze studenata:
- Obavezna literatura:
-
1. Obvezna literatura: 1. Tanhofer, Nikola: O boji na filmu i srodnim medijima, Novi Liber ADU, Zagreb 2000. 2. Tanhofer, Nikola: Filmska fotografija, Filmoteka 16, Zagreb, 1980. poglavlja: Snimateljska gramatika (Vizualni principi, Prva i druga faza gledanja, Vizualne konstante, str. 59-72), Snimateljska stenografija (Osnovna svjetlosna pozicija i sastavnice OSP, str. 233-268) 3. Filmska enciklopedija Leksikografskog zavoda, I i II, članci: Boja, Cb film, Filtar, Harmoničko slaganje boja, Kolorimetrija, Komplementarne boje, Miješanje boja, Mired, Svjetlo filmsko 4. Johannes Itten: Umjetnost boje, Umetnička akademija, Beograd, 1973. 5. Krešimir Mikić: Povijest kinematografije u boji, tekstovi u časopisu Kinoteka, br. 23-35
- Preporučena literatura:
-
2. Preporučena literatura: Rudolf Arnheim: Umjetnost i vizualno opažanje, str. 297-329, poglavlje: Boja (Estetika boje) Nikola Despot: Svjetlo i sjena, str. 62-90, 102-114, 189-226, 238-245, 318-334, poglavlja: Karakter boje, Boja i kultura, Psihološka i estetska primjena, Sistematizacija boja Conrad Mller, Mae Rudolph: Svjetlost i vid, str. 97-137, 184-187, poglavlje: Oko i boja Jadranka Damjanov: Vizualni jezik i likovna umjetnost, str. 25-40 Branko Pražić: Vid i privid umjetnosti, str. 12-23, pogl.: Oko i mozak, Čarolija boje, Vid i boja Sergej Eisenstein: Montaža atrakcija, poglavlja: Ne obojen, nego u boji, Film u boji Nikola Tanhofer: O boji, Hrvatski filmski ljetopis, br. 12, str. 81-102 Marijan Jakubin: Osnove likovnoga jezika i likovne tehnike, str. 16-28 Marcel Bačić i Jasenka Mirenić-Bačić: Uvod u likovno mišljenje John Bailey: Sve o fotografiji u boji, poglavlje: Povijest fotografije u boji Tehnička enciklopedija (glavni urednik Hrvoje Požar) 1963 -, Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža, članci: Boja, Televizija u boji (Zovko-Cihlar, Branka, dr., 1992., knj. 12)
- Predmet u nastavnom programu:
-
Šifra studija Naziv studija Razina studija Semestar izvođenja Obavezni/Izborni 12 Filmsko i video snimanje diplomski 1 izborni 13 Oblikovanje svjetla diplomski 1 obavezni 12 Filmsko i video snimanje diplomski 3 izborni * predmet se ne predaje u tom semestru
Legenda
- P - Predavanja