Skoči na glavni sadržaj

Sadržaj predmeta

Boja i svjetlo ( A 200-2 )

Šifra:
87076
Visoko učilište:
Akademija dramske umjetnosti
ECTS bodovi:
2.0
Opterećenje:
30(P)
Nositelji:

izv. prof. art. Mario Kokotović, akad.snim.

Izvođači:

izv. prof. art. Mario Kokotović, akad.snim. (P)

Opis predmeta:
Ciljevi predmeta: Upoznavanje temelja percepcije boja, te elementarnih tehnika kontrole i manipulacija boje u kreativnim procesima. Razumijevanje tehničke i likovne uloge boje u vizualnim medijima. Sposobnost analize kreativne upotrebe boje u likovnim, fotografskim i audiovizualnim djelima. Sposobnost primjene temeljnih postavki međusobnog djelovanja boje pri komponiranju fotografske, filmske i video slike. Uvjet za upis kolegija: Položen ispit kolegija Snimateljska tehnika. Ishodi učenja: Glavni umjetnički predmet kojim se stječu znanja i kompetencije za složenije snimateljske zadaće, predviđene studijskim programom Snimanja. Očekivani ishodi učenja: Ovladavanje vještinama nužnim za savladavanje srednje zahtjevnih snimateljskih zadataka u vježbama umjetničke nastavne producije, odnosno timskim radom u tijesnoj suradnji sa studentima programa Filmske i televizijske režije i samostalnim snimateljskim radovima te povećana osjetljivost za tehničku i kreativnu upotrebu svjetla u izradi audiovizalnog djela. Student će steći: 1. sposobnost samostalnog kreativnog izražavanja pokretnim slikama 2. sposobnost organiziranja i primjene boje unutar audiovizualnog djela 3. sposobnost kritičkog promišljanja i vrjednovanja kvalitete rasvjete prilikom izrade audiovizualnog djela. 4. sposobnost samostalnog pristupa snimateljskim radovima te povećanu osjetljivost za tehničku i kreativnu upotrebu boje u audiovizualnom djelu. 5. sposobnost prosudbe audiovizualnih djela Sadržaj: Kolegij Boja i svjetlo tematski je i izvedbeno usko povezan s kolegijem Umijeće snimanja - film i video II. Praktične vježbe studenata u okviru kolegija Umijeće snimanja - film i video II izvode se sukladno temama iz kolegija Boja i svjetlo i ritmu njihovih usvajanja. Priroda, sastav, manifestacije i izvori svjetla. Nastanak boje. Percepcija boje. Sinteza boje. Teorije i sistematizacija boje. Boja svjetla, boja pigmenta. Kelvinova skala. Kolorimetrija. Filtri. Koloristička senzibilizacija snimateljskih materijala. Tehnike reprodukcije boje - tisak, film, fotografija, televizija, računarstvo. Međusobno djelovanje boja. Kompozicija boje. Zadatak ovog kolegija je i osposobljavanje studenata za realizaciju studentskih zadataka za koje se koriste tehnički resursi Akademije dramske umjetnosti. STRUČNI I UMJETNIČKI SADRŽAJ KLEGIJA - ZIMSKI SEMESTAR 1. Boja i svjetlo Uvod u klegij. Snimanje u boji ili crno-bijelo. Povijest zapisa i reprodukcije u boji. 2. Osnovna svjetlosna pozicija (OSP) Izgradnja OSP sa direktnim svjetlom i usmjereno difuznim svjetlom. 3. Osnovna svjetlosna pozicija (OSP) Raslojavanje jedinstvenog prirodnog izvora svjetla na četiri elementa OSP-a. 4. Što je boja i atributi boje Percepcija i definiranje boje. Atributi boje kao ton, zasićenost i svjetloća boje i klasifikacija. 5. Spektar boja Kontinuirani i diskontinuirani spektri u odnosu na fotoosjetljive materijale. 6. Što je svjetlo Bijelo svjetlo, spektar vidljivog svjetla i valne dužine. 7. Kvaliteta svjetla Usmjereno svjetlo, difuzno svjetlo. Kontrast svjetla kao temeljni regulativ ugođaja. 8. Kelvinova skala Odnos temperature i boje, mjerenje temperature boje, crno tijelo, primjeri izvora svjetla. 9. Mired Veza jedinica Kelvin i Mired. Preračunavanje i matematičko baratanje miredim vrijednostima. 10. Senzibilizacija snimateljskih materijala Koloristička senzibilizacija snimateljskih materijala i fotoosjetljivih senzora. 11. Filtri Konverzijski, korekcijski, kolor kompenzacijski, polarizacijski, neutral density i efekt filtri. 12. Klasifikacija boja Sustavi klasifikacije boje, Munsellov sustav. 13. Kako nastaje boja A Aditivna sinteza boja. Načela i demonstracija, praktična primjena. 14. Kako nastaje boja B Suptraktivna sinteza boja. Načela i demonstracija, praktična primjena. 15. Pregled radova Pregled i analiza Umjetničke nastavne produkcije i priprema za semestralni ispit. Umjetnička nastavna produkcija - ZIMSKI SEMESTAR Dijapozitivi ili digitalni zapis (tehnička realizacija vježbi u dogovoru je sa predmetnim nastavnikom) 1. vježba KONTRAST SVJETLA - OSP direktno svjetlo 5 fotografija (tehnika dijapozitiv 24x36mm ili fotografija u digitalnom obliku). Snimiti osobu u KP ili BP pod OSP (direktno svjetlo) sa kontrastom: a) 2:1 b) 3:1 c) 5:1 d) 9:1 e) 17:1 2. vježba: KONTRAST SVJETLA - OSP usmjereno difuzno svjetlo 5 fotografija (tehnika dijapozitiv 24x36mm ili fotografija u digitalnom obliku). Snimiti osobu u KP ili BP pod OSP (usmjereno difuzno svjetlo) sa kontrastom: a) 2:1 b) 3:1 c) 5:1 d) 9:1 e) 17:1 3. vježba: TEMPERATURA BOJE SVJETLA - 9 dijapozitiva u boji 24x36 mm, film za umjetno svjetlo Snimiti po jedan dijapozitiv pod sljedećim vrstama svjetla: a) sunčevo svjetlo - isti motiv (dubinski kadar, s osobom) snimiti rano ujutro, sredinu dana i kasno popodne - x3 b) sjeverno svjetlo c) svjetlo svijeće d) živino svjetlo e) natrijevo svjetlo f) fluorescentno svjetlo g) miješano svjetlo: dnevno + umjetno (halogeno ili kućne žarulje) 4. vježba: INSPIRACIJA UMJETNIČKIM DJELOM - 2 dijapozitiva u boji 24x36 mm,(reprodukcija djela i autorska fotografija) Snimiti fotografiju u boji inspiriranu koloritom izabranog umjetničkog djela - slike (klasičnog, figurativnog slikarstva), po osobnom izboru. Treba izabrati takvu sliku koja sadrži više boja u velikom kolorističkom rasponu. Koloristički ugođaj fotografije treba biti što sličniji kolorističkom ugođaju predloška. Napomena: ne treba imitirati motiv, već kolorit predloška. Ukupno: 21 fotografija (tehnička izvedba u dogovoru s predmetnim nastavnikom. Obveze studenata: Redovito prisustvovanje nastavi, izrada vježbi prema priloženom popisu i aktivno sudjelovanje u analizi vlastitih radova, ali i radova drugih studenata. Naćin praćenja kvalitete: Stalna analiza samostalnih snimateljskih vježbi i vježbi u umjetničkoj nastavnoj produkciji, te usmeni ispit na kraju semestra.
Obavezna literatura:

1. Tanhofer, Nikola: O boji na filmu i srodnim medijima, Novi Liber / ADU, Zagreb 2000.

2. Filmska enciklopedija Leksikografskog zavoda, I i II, članci: Boja, C/b film, Filtar, Harmoničko slaganje boja, Komplementarne boje, Miješanje boja, Mired, Svjetlo filmsko

3. Johannes Itten: Kunst der Farbe, Ravensburger Buchverlag Otto Maier 1987. Ili skripta za studente na hrvatskom jeziku - Johannes Itten: Umjetnost boje (Pripremio i prilagodio: Mario Kokotović).

Preporučena literatura:

4. Rudolf Arnheim: Umjetnost i vizualno opažanje, str. 297-329, poglavlje: Boja (Estetika boje) Nikola Despot: Svjetlo i sjena, str. 62-90, 102-114, 189-226, 238-245, 318-334, poglavlja: Karakter boje, Boja i kultura, Psihološka i estetska primjena, Sistematizacija boja Conrad Muller, Mae Rudolph: Svjetlost i vid, str. 97-137, 184-187, poglavlje: Oko i boja Branko Pražić: Vid i privid umjetnosti, str. 12-23, pogl.: Oko i mozak, Čarolija boje, Vid i boja Sergej Eisenstein: Montaža atrakcija, poglavlja: Ne obojen, nego u boji, Film u boji Marcel Bačić i Jasenka Mirenić-Bačić: Uvod u likovno mišljenje

Predmet u nastavnom programu:
Šifra studija Naziv studija Razina studija Semestar izvođenja Obavezni/Izborni
2 Snimanje prijediplomski 3 obavezni

* predmet se ne predaje u tom semestru

Legenda

  • P - Predavanja