Skoči na glavni sadržaj

Sadržaj predmeta

Sociologija znanja i znanosti

Šifra:
125562
Visoko učilište:
Filozofski fakultet
ECTS bodovi:
6.0
Opterećenje:
30(P) + 30(S)
Nositelji:

prof. dr. sc. Davorka Matić

Izvođači:

prof. dr. sc. Davorka Matić (P, S)

Opis predmeta:
Cilj je predmeta upoznati studente s različitim pristupima problemu znanja i spoznaje i potaknuti ih na promišljanje veze između različitih oblika znanja i društvenog konteksta u kojem znanje nastaje, institucionalizira se i prenosi na sljedeće generacije. U skladu s time, na nizu primjera pokazati će se kako su uspostava, prenošenje i održanje specifičnih obrazaca znanja usko povezani s uspostavom i održanjem sistema kontrole u društvu. Proučavati će se socijalna uvjetovanost i oblikovanost svih tipova znanja, od ideologija do znanosti, s ciljem da se pokaže u kojoj su mjeri različiti tipovi znanja društveni proizvod, te na koje sve načine sudjeluju u konstrukciji, legitimaciji, održanju, ali i promjeni društvenog poretka i postojećih odnosa moći u društvu. Sadržaj: :1. Ispitivanje i analiza širokog spektra pitanja koja se tiču dosega i granica sociokulturne uvjetovanosti znanja, društvene funkcije znanja i mjesta i uloge znanosti u suvremenom društvu. 2. Klasična sociologija znanja i problem ideologije 3. Socijalna determinacija znanja i socijalni konstruktivizam 4. Odnos znanja, moći i ideologije 5. Društvena uvjetovanost sociologije i problemi njezinog disciplinarnog identiteta 6. Klasična sociologija znanosti -- Merton i etos znanosit 7. Tradicionalno shvaćanje znanosti 8. Fenomen otkrića u znanosti 9. Novi pristupi u sociologiji znanstvene spoznaje -- "strogi program" 10. Problem objektivnosti i istine 11. Sociološka rekonstrukcija znanosti 12. Znanost kao ideologija 13. Feministička kritika znanosti 14. Etički problemi znanosti 15. Društvena odgovornost znanstvenika
Obavezna literatura:

Ben- David, Joseph (1986): Uloga znanstvenika u društvu

Mannheim, Karl (2007): Ideologija i utopija

Marx, Karl: Njemačka ideologija, u: Rani radovi

Matić, Davorka (2013): Znanost kao kultura i društvena praksa

Preporučena literatura:

Bloor, David (1976): Knowledge and Social Imagery

Bourdieu, Pierre (2014): Znanost o znanosti i refleksivnost,

Foucault, M. (1994): Znanje i moć

Gould, Steven J. (2003): Čovjek po mjeri: kvocijent inteligencije i druge zablude

Harding, S. , O Barr, J. ur. (1987): Sex and Scientific Inquiry

Harding, Sandra (1991): Whose Science? Whose Knowledge?

Hill Collins, Patricia (1986): Learning from the Outsider Within: The Sociological Significance of Black Feminist Thought

Holmwood, John (2010): Sociology's Misfortune; Discipline Interdisciplinarity and the Impact of Audit Culture

Khun, Thomas (2002): Struktura znanstvenih revolucija

Merton, Robert King (1973): The Sociology of Science,

Pels, Dick (2000): The Intellectual as Stranger

Polšek, Darko (urednik) (1995): Sociologija znanstvene spoznaje: Strogi program i Edinburška škola

Resnik, David (1998): The Ethics of Science

Rifkin, Jeremy (1999): Biotehnološko stoljeće

Said, Edward (1978): Orientalism: Western Conception of the Orient

Shapin, Steven (1996): The Scientific Revolution

Weber, Max (1986): Metodologija društvenih nauka

Ishodi učenja:

1. Prepoznati i kritički vrednovati temeljne teorijske pristupe i koncepte u sociologiji znanja i znanosti

2. Razumjeti osobitost sociološkog pristupa problemima znanja i spoznaje

3. Prepoznati i demonstrirati relevantnost sociološkog pristupa za formuliranje obrazovne i znanstvene politike

4. Komunicirati ideje, probleme i spoznaje laičkoj i stručnoj javnosti

5. Interpretirati relevantne spoznaje potrebne za donošenje zaključaka vezanih uz pitanja proizvodnje i primjene znanja u društvu

6. Napisati kratki prikaz zadane teme ili stručni rad

Legenda

  • P - Predavanja
  • S - Seminar