Skoči na glavni sadržaj

Sadržaj predmeta

Glazba antike i srednjeg vijeka

Šifra:
91551
Visoko učilište:
Muzička akademija
ECTS bodovi:
5.0
Opterećenje:
15(GL) + 15(P) + 15(S)
Izvođači:

prof. dr. sc. Hana Breko Kustura (GL, P, S)

Ana Čizmić Grbić, dipl. muz. (GL, P, S)

Opis predmeta:
1. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara, 1 sat vježbi): Povijest glazbe i glazbenika u antičkoj Grčkoj (pet etapa) i Rimu. Slušanje i analiza glazbenih primjera (antička Grčka i Rim). 2. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara, 1 sat vježbi): Instrumentarij (lira, kitara, aulos, harfe, udaraljake), oblici (kitarodija, lirodija, aulodija, kitaristika, auletika, zborske forme, drama), teorija (intervali, ljestvice, ritmika) i glazbena misao (glazbeni pisci i teoretičari) antičke Grčke. 3. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara, 1 sat vježbi): Glazba rane kršćanske crkve (psalmodija, himnodija; 1.-6. st.), Glazba u Bizantu (doba starog, srednjeg i novog pjeva, tonski sustav, notacija, svjetovna glazba; 4.-15. st.). Slušanje i analiza glazbenih primjera (glazba rane crkve i Bizanta). 4. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara, 1 sat vježbi): Opće odrednice i vremenska artikulacija djelatnosti glazbenika na području svjetovnog jednoglasja (11.-15. st.). 5. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara, 1 sat vježbi): Djelatnost trubadura u južnoj Francuskoj (pet generacija; 11.-13. st.). Slušanje i analiza glazbenih primjera (trubaduri). 6. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara, 1 sat vježbi): Djelatnost truvera u sjevernoj Francuskoj (tri generacije; 12.-13. st.), te u sjevernoj Italiji, Aragonu, Kastilji i Portugalu. Slušanje i analiza glazbenih primjera (truveri). 7. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara, 1 sat vježbi): Djelatnost Minnesängera i Meistersingera u njemačkim zemljama (povijest i karakteristike; 12.-15. st.). Slušanje i analiza glazbenih primjera (Minnesängeri). 8. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara, 1 sat vježbi): Artikulacija stilskih odrednica europskog srednjovjekovnog višeglasja (9.-15. st.). 9. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara, 1 sat vježbi): Razdoblje ranog (9.-11. st.) i novog (prva polovica 12. st.; St. Martial u Limogesu) organuma. Slušanje i analiza glazbenih primjera (rani i novi organum). 10. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara, 1 sat vježbi): Razdoblje pariške škole Notre-Dame (12.-13. st.). Djelatnost Leonina i Perotina. Ritam, notacija, forme (motet, conductus, rondellus) i izvori. Slušanje i analiza glazbenih primjera (Leonin, Perotin). 11. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara, 1 sat vježbi): Razdoblje Ars antiqua (13.-14. st.). Ritam, menzuralna notacija i forme (motet, conductus, hoquetus, rondeau). Skladatelji, glazbeni teoretičari i izvori. Slušanje i analiza glazbenih primjera (moteti). 12. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara, 1 sat vježbi): Razdoblje Ars novae u Francuskoj i Trecenta u Italiji (14. st.). Skladatelji (G. de Machault, Ph. de Vitry, F. Landini), forme (motet, misa, šanson; ballatta, madrigal, caccia), menzuralna notacija. Slušanje i analiza glazbenih primjera (moteti, šansoni, ballatte, caccie). 13. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara, 1 sat vježbi): Razdoblje Ars subtilior (14.-15. st.) i predrenesansni manirizam. Slušanje i analiza glazbenih primjera (ars subtilior). Izvori (rukopis Chantilly). 14. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara, 1 sat vježbi): Artikulacija srednjovjekovnog glazbenog instrumentarija (gudaća i žičana glazbala): harfa, leier, psalterij, lutnja, viela, organistrum, monokord. Slušanje glazbenih primjera instrumentalne glazbe (solo i ansambli gudaćih i žičanih glazbala). 15. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara, 1 sat vježbi): Artikulacija srednjovjekovnog glazbenog instrumentarija (puhaća glazbala i udaraljke): rog, trublja, šalmaj, flauta, gajde, orgulje, bubnjevi, zvona, čegrtaljke. Slušanje glazbenih primjera instrumentalne glazbe (solo i ansambli puhaćih glazbala).
Obavezna literatura:

1. Chailley, Jacques (2005): Povijest glazbe srednjega vijeka, Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo. Hoppin, Richard H. (1978): Medieval music, New York: W. W. Norton & Company Inc. Yudkin, Jeremy (1989): Music in Medieval Europe, New Jersey: Prentice Hall.

Preporučena literatura:

2. Cattin, Giulio (1984): Music of the Middle Ages I, Cambrigde: Cambridge University Press. Crocker, Richard - Hiley, David (1990): The Early Middle Ages to 1300 (The New Oxford History of Music 2), Oxford: Oxford University Press. Everist, Mark (ur.) (2012): The Cambridge Companion to Medieval Music, Cambridge : Cambridge University Press. Gallo, F. Alberto (1985): Music of the Middle Ages II, Cambrigde: Cambridge University Press. Hiley, David (1997): Western Plainchant : A Handbook, Oxford: Clarendon Press. Michels, Ulrich (2004): Atlas glazbe I, Zagreb: Golden marketing - Tehnička knjiga.

Ishodi učenja:

1. Polaznicima bi pohađanje predmeta trebalo omogućiti stjecanje sljedećih kompetencija: poznavati osnovne smjernice i temeljni repertoar glazbe iz razdoblja antike i srednjeg vijeka

2. kontekstualizirati glazbu iz ovoga razdoblja s obzirom na druga područja antičke i srednjovjekovne kulture

3. prepoznavati i na elementarnoj razini čitati notne zapise iz razdoblja antike i srednjeg vijeka

4. analitički pristupiti glazbi iz razdoblja antike i srednjeg vijeka

5. kritički vrednovati izvedbe glazbe iz razdoblja antike i srednjeg vijeka

6. poznavati temeljnu muzikološku literaturu o glazbi iz razdoblja antike i srednjeg vijeka

7. poznavati tehnike samostalnog istraživačkog rada na području studija antičkih i srednjovjekovnih glazbenih kultura

Legenda

  • P - Predavanje
  • S - Seminar
  • GL - Ostale gl. vježbe