Skoči na glavni sadržaj

Sadržaj predmeta

Hrvatska glazba srednjeg vijeka

Šifra:
91552
Visoko učilište:
Muzička akademija
ECTS bodovi:
3.0
Opterećenje:
15(P) + 15(S)
Izvođači:

prof. dr. sc. Hana Breko Kustura (P, S)

Ana Čizmić Grbić, dipl. muz. (P, S)

Opis predmeta:
1. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara): Opći pregled i kulturni kontekst. Stanje izvora i istraživanja srednjovjekovnog razdoblja u povijesti hrvatske glazbe (10-15. st.). Usporedno vrednovanje hrvatskih u odnosu na pojedine izvore u drugim europskim sredinama. 2. tjedan 1 sat predavanja, 1 sat seminara): Materijalni spomenici glazbenog srednjovjekovlja: Glazbeni arhivi i zbirke u Hrvatskoj. Inozemni izvori (Rim, Venecija, Oxford, Pariz, Sankt Petersburg, Budimpešta, Beč i dr.). 3. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara): Spomenici gregorijanike (kodeksi u Zagrebu - Metropolitanska zbirka). Posjet Metropolitanskoj zbirci u Hrvatskom državnom arhivu u Zagrebu. 4. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara): Spomenici gregorijanike (kodeksi u Dubrovniku - franjevački i dominikanski samostan). Slušanje i analiza odabranih skladbi gregorijanskog repertoara. 6. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara): Spomenici gregorijanike (kodeksi u Splitu, Zadru, Šibeniku i Trogiru). Slušanje i analiza odabranih skladbi gregorijanskog repertoara. 7. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara): Crkva i srednjovjekovna glazba u Hrvatskoj: glazbena djelatnost katedralne škole u Zagrebu, te glazbena praksa benediktinaca, franjevaca, dominikanaca i pavlina. Slušanje i analiza odabranih skladbi gregorijanskog repertoara. 8. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara): Glazbena kultura hrvatskih srednjovjekovnih gradova: Zagreb (glazbenici, instrumentarij). 9. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara): Glazbena kultura hrvatskih srednjovjekovnih gradova: Dubrovnik. Djelatnost Kneževe kapele u 14. i 15. st. 10. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara): Glazbena kultura hrvatskih srednjovjekovnih gradova: Zadar, Split. 11. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara): Hrvatska srednjovjekovna glazbena ikonografija. 12. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara): Glazbena djelatnost srednjovjekovnih putujućih glazbenika u Hrvatskoj. 13. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara): Spomenici glagoljaškog pjevanja. Slušanje i analiza odabranih skladbi glagoljaškog repertoara. 14. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara): Istaknute ličnosti hrvatskog glazbenog srednjovjekovlja (skladatelji, pisci o glazbi i dr.): Adam quidam Parisiensis, Herman Dalmatin, Petar Pavao Vergerije st., Augustin Kažotić, Juraj Dubrovčanin. Čitanje i tumačenje tekstovnih odlomaka djela hrvatskih autora teorijskog karaktera (Herman, Vergerije). 15. tjedan (1 sat predavanja, 1 sat seminara): Glazbeni instrumentarij u srednjovjekovnoj Hrvatskoj. Raširenost orgulja u 14. i 15. st. (Zagrebački Gradec i Kaptol, Dubrovnik, Split, Šibenik, Zadar, Varaždin i dr.).
Obavezna literatura:

1. Andreis, Josip (1974): Povijest hrvatske glazbe, Zagreb: Liber, 7-35. Breko Kustura, Hana (2005), Hrvatski srednjovjekovni glazbeni kodeksi - na razmeđi različitih kulturnih tradicija, u: BUDAK, Neven (ur.), Raukarov zbornik: Zbornik u čast Tomislava Raukara, Zagreb: Filozofski fakultet, str. 107-120. Hudovsky, Zoran (1969): Razvoj muzičke kulture u Zagrebu od XI. do konca XVII. stoljeća, Rad JAZU, knj. 351, 5-61. Kos, Koraljka (1969): Muzički instrumenti u srednjovjekovnoj likovnoj umjetnosti Hrvatske, Rad JAZU, knj. 351, str. 167- 270. Stipčević, Ennio (1997): Hrvatska glazba: Povijest hrvatske glazbe do 20. stoljeća, Zagreb: Školska knjiga, 13-37. Tuksar, Stanislav (2000): Povijest hrvatske glazbe: Zbirka članaka - Srednji vijek (skripta) Županović, Lovro (1980): Stoljeća hrvatske glazbe, Zagreb: Školska knjiga, 9-23. Tekstovi autora Livljanić, Kelly, Gyug, Reynolds i Vojvoda, okupljeni pod naslovom: Dalmatinska beneventanska tradicija: nova otkrića, u: Arti musices, XLV, 2014, 2, str. 145-216

Preporučena literatura:

2. Breko, Hana (2003): Misal MR 70 zagrebačke Metropolitanske knjižnice, Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo. Kelly, Thomas Forrest (2008): The Beneventan Chant, Cambridge, Cambridge University Press. Tuksar, Stanislav (ur.) (2000): Srednjovjekovne glazbene kulture na istočnoj i zapadnoj obali Jadrana do početka 15. stoljeća, Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo.

Ishodi učenja:

1. Polaznicima bi pohađanje predmeta trebalo omogućiti stjecanje sljedećih kompetencija: - poznavati osnovne izvore, repertoar i teorijske osnove hrvatske glazbe srednjeg vijeka

2. kontekstualizirati glazbu iz ovoga razdoblja s obzirom na druga područja srednjovjekovne kulture

3. na osnovnoj razini prepoznavati i čitati notne zapise hrvatske glazbe srednjeg vijeka

4. analitički pristupiti hrvatskoj glazbi srednjeg vijek

5. kritički vrednovati izvedbe hrvatske glazbe srednjeg vijeka

6. poznavati temeljnu muzikološku literaturu o hrvatskoj glazbi srednjeg vijeka

7. poznavati tehnike samostalnog istraživačkog rada na području studija hrvatske glazbe srednjeg vijeka

Legenda

  • P - Predavanje
  • S - Seminar