Skoči na glavni sadržaj

Sadržaj predmeta

Metodika nastave violine

Šifra:
92153
Visoko učilište:
Muzička akademija
ECTS bodovi:
6.0
Opterećenje:
60(P)
Izvođači:

prof. art. Marija Ćepulić, ak.gl.vln. (P)

Opis predmeta:
Violina i njezini graditelji. Anatomija i fiziologija sviračkog aparata, izvori snage sviranja na violini i violi, držanje ruku, vrste tehnika. Postava violine i gudala, prvi položaj, potezi gudalom, ljestvice, položaji i spajanje položaja, etide u osnovnoj školi - Wohlfahrt, Sitt, Kayser i drugi. Upoznavanje s glavnim komponentama interpretacije i njihovom realizacijom (dinamika, agogika, tempo, artikulacija, fraziranje, akcentuacija). Utvrđivanje sposobnosti za učenje violine: muzikalnost, fizičke i fiziološke pretpostavke. Optimalni početak učenja. Početna nastava violine. Optimalna organizacija nastave. Efikasno i uspješno vježbanje: psihologija stjecanja glazbenih znanja i umijeća; zakonitosti učenja; metode i načini učenja i vježbanja; umor i odmor pri vježbanju. Problem treme i javnog nastupanja. Učenje napamet. Udžbenici, škole violine: Flesch, Ševčik. Uloga tehničkih vježbi, etuda i ljestvica u procesu stjecanja sviračkog umijeća. Detaljna tehnička i glazbena analiza pedagoške literature: etide - Fiorillo, Kreutzer, Rode, Dancla, Dont; koncerti - Rode, Viotti, Kreutzer, Spohr, Beriot, Mendelssohn, Bruch, Wieniawski, Handel, Vanhal, Hoffmeister, Stamitz, J. Chr. Bach i drugi; sonate - Corelli, Handel; Bach, Handel, Hoffmeinster.Poseban odnos učenika i nastavnika u situaciji individualne nastave. Motivacija učenika za učenje instrumenta. Praćenje i vrednovanje (ocjenjivanje). Nastavni plan program osnovne i srednje škole. Praktičan rad s učenicima nižih i srednjih glazbenih škola na elementima sviračke tehnike i glazbenog oblikovanja skladbi. Specifičnosti učenja viole u usporedbi s učenjem violine. 1. sat: Uvodno predavanje; 2. sat: Upoznavanje s literaturom; 3. sat: Ivan Galamijan: Sviranje na violini i violinska pedagogija općenito o knjizi; 4. - 13. sat: I. Galamijan: Držanje tijela, držanje instrumenta, lijeva ruka, položaj prstiju i palca, intonacija, posebni tehnički problemi u lijevoj ruci, prstometi, vibrato, desna ruka, držanje gudala, pokreti desne ruke, povlačenje ravnog poteza gudala, dobivanje tona. 14. sat: dobivanje tona; 15. sat: potezi gudala; 16. sat: Posebni problemi kod poteza gudala; 17. sat: vježbanje i načini vježbanja; 18. sat: rad s učenikom početnikom - postava instrumenta i ruku; 19. - 30. sat: Suzuki metoda - metode materinjeg jezika, motivacija učenika, individualna nastava, točke napredovanja, brzina napredovanja, grupna nastava, igre u grupnoj nastavi, postava violine, držanje gudala, držanje violine i postavljanje lijeve ruke i prstiju, 31. - 35.sat: Violin ABC - pripremne vježbe i igre bez violine, postava violine i gudala, vježbe za slobodno držanje violine. 36. sat: Početnica za violinu Ines Ane Tomić - Violina 1; 37. sat: R. Norris: Glazbenički priručnik za preživljavanje - bolesti glazbenika; 38. sat: sprečavanje i liječenje povreda kod instrumentalista: 39. i 40. sat: Upoznavanje Funkcionalne metode (u suradnji s GU E. Bašić; 41.- 45, sat: W. Glasser: Kvalitetna škola - škola bez prisile, teorija izbora i motivacije, dobar osjećaj kao posljedica kvalitetnog rada, ocjene i druge temeljne značajke kvalitetne škole, rješavanje problema nediscipline. 46. sat: razgovor o tremi; 47. sat: A. Lundberg - Trema - umjetnost nastupanja pod pritiskom; 48. - 50. sat: C. Grindea - napetosti u glazbenoj izvedbi; 51. - 53. sat: E. Herrigel - Zen u umjetnosti odapinjanja strijele, usporedbe s glazbenom umjetnošću i sviranjem violine; 54. - 57. sat: B. Miller - komunikacije s djecom, izgradnja poštovanja i empatije, izbori i posljedice, rješavanje problema; 58. sat: A. Faber: Kako razgovarati s djecom da bi bolje učila; 59. i 60 sat: upoznavanje s planom i programom osnovnih i srednjih glazbenih škola.
Obavezna literatura:

1. Auer, L.Violin Playing as I Teach it, Philadelpihia/New York 1960. Flesch, K. Umjetnost sviranja violine, Beograd 1961. Galamian, I., Sviranje na violini i violinska pedagogija, Beograd 1977. Kresnik, F. Starotalijansko umijeće gradnje instrumenata, Zagreb 1951. Miranov, L. Metodika violine, Zagreb 1964. Menuhin, Y. i Primrose, W. Il violino e la viola, Padova 1983.

Ishodi učenja:

1. - Sposoban samostalno izvoditi individualnu nastavu violine ili viole

2. - praktično primjenjuje i povezuje sadržaja teorije glazbe, glazbene pedagogije i podučavanja glavnog predmeta

3. - poznaje fiziološke osnove sviranja violine ili viole

4. - sposoban je izvoditi nastavu violine ili viole s različitim starosnim skupinama primjenjujući načela metodike individualne nastave

5. - poznaje literaturu različitih epoha za početnike i napredne iz didaktičkog rakursa

6. - sposoban je tumačiti interpretaciju i izvođačku praksa iz didaktičke perspektive

7. - upoznat je sa didaktičko-metodičkom stručnom literatura, povijesnim i modernim školama violinu ili violu

Legenda

  • P - Predavanje