Skoči na glavni sadržaj

Sadržaj predmeta

Glazba XX. i XXI. stoljeća

Opterećenje:
18(GL) + 54(P) + 18(S)
Izvođači:

Tomislav Bužić, pred. (GL, P, S)

doc. dr. sc. Sanja Kiš Žuvela (GL, P, S)

Opis predmeta:
Obrađivat će se sljedeće nastavne cjeline, s mogućnošću varijacije u tematskim naglascima prema godišnjemu izvedbenom planu: Prvi semestar: - značajke glazbene moderne kao prethodnice novih tendencija u glazbi 20. i 21. stoljeća - historiografski problemi i osobitosti pluralizma stilova i tehnika u 20. i 21. stoljeću - kategorije glazbenih vrsta i žanrova u glazbi 20. i 21. stoljeća - glazbena avangarda nakon Drugoga svjetskog rata - glazba onkraj avangarde nakon Drugoga svjetskog rata - uloga skladbene teorije i metaumjetničkih fenomena u glazbi 20. i 21. stoljeća - skladbenotehničke, notacijske i tehnološke inovacije u glazbi 20. i 21. stoljeća - odnos glazbe i drugih disciplina u 20. i 21. stoljeću - promjene paradigma glazbenog života u 20. i 21. stoljeću - multimedijalnost u 20. i 21. stoljeću - umjetnička glazba današnjice: skladanje nakon kraja povijesti Drugi semestar: proširenje tematskih cjelina iz 1. semestra - glazba u Beču tijekom dugoga 20. stoljeća - glazba kao svjetonazor; glazba i politika u 20. i 21. stoljeću - emancipacija glazbenih parametara u 20. i 21. stoljeću - artikulacija glazbene forme u 20. i 21. stoljeću - nove zvukovnosti u 20. i 21. stoljeću - odnos prema povijesnosti i baštini u glazbi 20. i 21. stoljeća - zapadna umjetnička glazba i globalizacija - uloga glazben(ič)kih društava i festivala u 20. i 21. stoljeću - nove paradigme glazbenih uloga u 20. i 21. stoljeću: skladatelj, izvođač, recipijent...
Obavezna literatura:

1. Danuser, Hermann (2007): Glazba 20. stoljeća, Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo. Gligo, Nikša (1987): Problemi Nove glazbe 20. stoljeća: Teorijske osnove i kriteriji vrednovanja, Zagreb: Muzički informativni centar. Gligo, Nikša (1996). Pojmovni vodič kroz glazbu 20. stoljeća, Zagreb: Muzički informativni; Matica hrvatska. Antokoletz, Elliot (2014). A history of twentieth-century music in a theoretic-analytical context. New York: Routledge. Hiekel, Jörn Peter; Utz, Christian (2016). Lexikon Neue Musik. Stuttgart & Kassel: Metzler & Bärenreiter.

Preporučena literatura:

2. odabrana poglavlja iz sljedećih jedinica: Auner, Joseph (2013). Music in the twentieth and twenty-first centuries. New York & London: W. W. Norton & Co. Borio, Gianmario (1993). Musikalische Avantgarde um 1960: Entwurf einer Theorie der informellen Musik (Freiburger Beiträge zur Musikwissenschaft 1), Laaber: Laaber. Borio, Gianmario; Danuser, Hermann (ur.) (1997). Im Zenit der Moderne: die Internationalen Ferienkurse für Neue Musik Darmstadt 1946-1966. Geschichte und Dokumentation in vier Bänden. Freiburg: Rombach. Cook, Nicholas; Pople, Anthony (ur.) (2004). The Cambridge History of Twentieth-Century Music. Cambridge: CUP. Cramer, Alfred W. (ur.) (2009). Musicians and Composers of the 20th Century. Pasadena, CA & Hackensack, NJ: Salem Press. Danuser, Hermann (2017). Weltanschauungsmusik. Schliengen: Argus. Davidović, Dalibor; Bezić, Nada (ur.) (2012). Nova nepoznata glazba: svečani zbornik za Nikšu Gliga. Zagreb: DAF. Dibelius, Ulrich (1998). Moderne Musik nach 1945. München: Piper. Eggebrecht, H. H./Riethmüller, A./Bandur, M. (2012). Handwörterbuch der musikalischen Terminologie. Stuttgart: Franz Steiner Verlag. (DVD u knjižnici; dostupno i na https://www.digitale-sammlungen.de/index.html?c=sammlung&projekt=1437372332 ). Eimert, Herbert (1964). Grundlagen der musikalischen Reihentechnik. Bücher der Reihe. WIen: Universal Edition. Forte, Allen (1973). The Structure of Atonal Music. New Haven: Yale University Press. Gieseler, Walter (1975). Komposition im 20. Jahrhundert: Details - Zusammenhänge. Celle: Moeck. Karkoschka, Erhard (1966). Das Schriftbild der Neuen Musik: Bestandsaufnahme neuer Notationssymbole. Anleitung zu deren Deutung, Realisation und Kritik. Celle: Moeck. Kiš Žuvela, Sanja (2011). Zlatni rez i Fibonaccijev niz u glazbi 20. stoljeća. Zagreb: Hrvatsko društvo glazbenih teoretičara. Kostka, Stefan (2006). Materials and Techniques of Twentieth-Century Music. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education. Mauser, Siegfried et al. (ur.) (1999-2011). Handbuch der Musik im 20. Jahrhundert, sv. 1 -14.2, Laaber: Laaber. McCalla, James (2003). Twentieth-Century Chamber Music. New York: Routledge. Morgan, Robert P. (1991). Twentieth-Century Music: A History of Musical Style in Modern Europe and America. New York: Norton. Radica, Davorka (2011). Ritamska komponenta glazbe 20. stoljeća. Split: Sveučilište u Splitu - Umjetnička akademija. Ross, Alex (2007). The Rest is Noise: Listening to the Twentieth Century. New York: Farrar, Straus and Giroux. Schuijer, Michiel (2008). Analyzing Atonal Music: Pitch-Class Set Theory and its Contexts. Rochester: University of Rochester Press. Stone, Kurt (1980). Music Notation in the Twentieth Century. New York & London: W. W. Norton & Co. Taruskin, Richard (2010). The Oxford History of Western Music, sv. IV. (Music in the Early Twentieth Century) i V. (Music in the Late Twentieth Century). Oxford & New York: OUP. Grove Music Online http://www.oxfordmusiconline.com/ MGG Online https://www.mgg-online.com/

Ishodi učenja:

1. Polaznicima bi pohađanje predmeta trebalo omogućiti stjecanje sljedećih kompetencija: - poznavati smjernice umjetničke glazbe 20. i 21, stoljeća

2. poznavati promjene paradigme glazbenog života u 20. i 21. stoljeću

3. kontekstualizirati glazbu 20. i 21, stoljeća s obzirom na teorijske osnove i kulturni okvir

4. poznavati metaumjetničke fenomene i skladbene teorije 20. i 21. stoljeća

5. analitički pristupiti glazbi 20. i 21. stoljeća

6. kritički vrednovati glazbu 20. i 21. stoljeća i njezine izvedbe

7. poznavati temeljnu muzikološku literaturu o glazbi 20. i 21. stoljeća

8. poznavati tehnike samostalnoga istraživačkog rada na području studija glazbe 20. i 21. stoljeća

Legenda

  • P - Predavanja
  • S - Seminar
  • GL - Ostale glazbene vježbe