- English
Sadržaj predmeta
Zborsko dirigiranje 1
- Šifra:
- 91567
- Visoko učilište:
- Muzička akademija
- ECTS bodovi:
- 4.0
- Opterećenje:
- 30(P)
- Izvođači:
-
prof. art. Tomislav Fačini, akad. (P)
- Opis predmeta:
- Osnove dirigentskog umijeća: muzikalne i psihofizičke pretpostavke. Uloga dirigenta kroz povijest i specifičnosti u odnosu na vrste ansambala. Pregled potrebnih znanja i vještina u radu sa specifičnim ansamblima. Uvod u dirigiranje. Manualna tehnika. Početni dirigentski stav. Demonstracija i uvježbavanje kretnji i metričkih shema. Pripravna kretnja. Legato, staccato, marcato, artikulacije i kretnje. Dinamika i kretnje. Tehnika lijeve ruke. Pododjeli. Korone. Promjene tempa. Pristup partituri - čitanje i tumačenje, te kritički osvrt. Razvoj notacije, povijesna analiza, do suvremene zborske partiture. Specifičnosti rada s vokalnim ansamblima, od postave glasa do intonacije. Analiza interpretativnih karakteristika odabranih skladbi za različite vokalne i vokalno - instrumentalne ansamble. Dirigiranje reprezentativnih djela svih umjetničkih razdoblja s osobitim naglaskom na hrvatsku zborsku glazbu. Rješavanje tehničkih zahtjeva skladbi različitih stilskih razdoblja. Praktično vježbavanje ispitnog gradiva. Literatura i uvid u vokalnu glazbu: - razvoj vokalne glazbe do pojave renesanse: od ranokršćanskih napjeva, gregorijanskog korala, srednjevjekovne svjetovne glazbe do razvoja višeglasja, ars antiqua i ars nova. - Analiza i praktično svladavanje skladbi iz renesansnog razdoblja autora franko - flamanske vokalne polifonije, te rimske i venecijanske škole, - baroka, od Monteverdija do Bacha i Handela uz analizu razvoja kantate, oratorija i opere, te specifičnosti daljnjeg razvoja liturgijske glazbe, potom vodećih autora klasike kroz vokalno - instrumentalne forme, - romantizma i razvoja zborskog pjevanja kroz brojna zborska društva, - impresionizma, glazbe 20. stojeća do aktualne suvremene zborske partiture. Poseban uvid u hrvatsku zborsku tradiciju i praksu. Obrade narodnih napjeva. Analiza i izvedba hrvatskih skladatelja, od I. Lukačića i J. Skjavetića, preko V. Lisinskog, I. pl. Zajca, B. Širole, J. Hatzea, J. Štolcera Slavenskog, I. Brkanovića, B. Kunca, J. Gotovca, R. Matza, Z. Grgoševića, I. Matetića-Ronjgova, S. Zlatića, B. Papandopula, J. Kaplana, J. Vrhovskog, B. Berse, K. Odaka, A. Markovića, E. Cossetta, I. Kuljerića do suvremenih zborskih autora. Sadržaj se izvodi u otvorenom kurikulumu, dinamikom prilagođenom predznanju i sposobnostima pojedinog studenta.
- Obavezna literatura:
-
1. Skladbe koje se obrađuju na nastavi, dostupne u knjižnici ili na internetu (cpdl.org, imslp.org)
- Ishodi učenja:
1. posjeduje znanja i vještine vođenja vokalnog i/ili instrumentalnog ansambla
2. može svjesno, s razumijevanjem pratiti i analizirati svaki tiskani notni tekst kao i njegovu zvučnu realizaciju i to u njegovoj vertikalnoj i horizontalnoj dimenziji
3. osposobljen je za analizu i povijesno obaviješteno izvođenje svih glazbenih stilova
4. vrlo dobro poznaje kapitalna djela povijesnih i suvremenih glazbenih stilova i razumije njihovu ulogu u razvoju glazbenog stvaralaštva
5. posjeduje visoku razinu manualne spretnosti i poznaje specifičnosti dirigiranja vokalnim, vokalno - instrumentalnim i instrumentalnim ansamblima
6. poznaje metode postave glasa, upjevavanja i tehničkih vježbi
7. u potpunosti je sposoban na višoj razini sluhom prepoznavati kompleksniji glazbeni materijal, pamtiti ga i njime manipulirati
Legenda
- P - Predavanje