Skoči na glavni sadržaj

Sadržaj predmeta

Kontroling

Šifra:
75832
Kratica:
MPA2910
Visoko učilište:
Sveučilište u Zadru
ECTS bodovi:
6.0
Opterećenje:
15(V) + 30(P)
Nositelji:

prof. dr. sc. Aleksandra Krajnović

Dario Vištica

Izvođači:

prof. dr. sc. Aleksandra Krajnović (P)

Dario Vištica (V)

Opis predmeta:
Opis predmeta: Predmet je strukturiran kroz šest modula kroz koje se studenti upoznaju s konceptom, ulogom, funkcijama i aktivnostima kontrolinga u poslovnoj organizaciji, kako slijedi: Modul 1. Pojam i zadaci kontrolinga. Uloga kontrolinga u suvremenom poduzeću. Kontroling i menadžment. Modul 2. Kontroling i sustav vrijednosti. Planiranje i kontroling. Kreiranje vizije i misije poduzeća. Kontroling funkcije planiranja. Modul 3. Kontroling i sustav kontrole. Kontrola kao proces učenja. Modul 4. Meki podsustavi kontrolinga: Kontroling znanja. Baza znanja. Kontroling funkcije upravljanja ljudskim resursima. Kontroling informacijskog sustava. Kontroling marketinške funkcije. Modul 5. Hard (tvrdi) podsustavi kontrolinga: Kontroling lanca vrijednosti. Kontroling funkcije proizvodnje. Kontroling zaštite okoliša. Modul 6. Instrumenti kontrolinga. Analiza okruženja. Ključni faktori uspjeha. Eksterni i interni čimbenici konkurentnosti. Sadržaj kolegija (nastavne teme): 1. Uvod u kontroling: Značajke kontrolinga, Pojmovno određenje kontrolinga. Razvoj kontrolinga. Smisao kontrolinga. Koncepcije kontrolinga. Cilj kontrolinga. Uloga kontrolinga. Aspekti i dimenzije kontrolinga. Odnos menadžmenta i kontrolinga. Objekti i instrumenti kontrolinga. 2. Kontroling i sustav vrijednosti. Kontroling i sustav planiranja i kontrole: Uloga kontrolinga u identificiranju vrijednosti, te definiranju vizije i misije poduzeća. Kontroling i definiranje ciljeva poduzeća. Uloga kontrolinga u izgradnji kulture povjerenja. Uloga kontrolinga u procesu planiranja. Značenje kontrolinga u definiranju poslovne strategije. Uloga kontrolinga u procesu kontrole. Kontrola kao proces učenja. 3. Kontroling i podsustavi (funkcije) poduzeća: Uloga kontrolinga u izgradnji informacijskog sustava poduzeća. Proces razvoja od podataka do mudrosti. Značenje sustava pokazatelja u kontrolingu i menadžmentu. Uloga kontrolinga u kreiranju informacijske logistike. Veza informacijskog sustava i sustava vrijednosti. Kontroling i upravljanje znanjem. Baza znanja. Kolektivno znanje: kolektivna inteligencija poduzeća. Razmjena znanja. Transfer znanja. Uporaba znanja. Menadžer znanja i kontroling znanja. Bilanca znanja. Uloga kontrolinga u sustavu organiziranja. Procesno i strukturalno oblikovanje poduzeća. Jezgra organiziranja. Dimenzije organizacijske strukture. Uloga kontrolinga u upravljanju ljudskim potencijalima. Instrumenti upravljanja ljudskim potencijalima. Teorije motivacije. 4. Instrumenti strategijskog planiranja: Temeljna znanja za prosuđivanje strategijske pozicije poduzeća. Strategijski čimbenici uspjeha. Koncepcija krivulje iskustva. Instrumenti za cjelovito strategijsko pozicioniranje poduzeća: SWOT analiza, strategijska bilanca. Instrumenti za strategijsko prosuđivanje pojedinih poslovnih područja: portfolio matrica tržišni rast/tržišni udjel, portfolio analiza tehnologije. Povezani učinci; sinergije. 5. Kontroling u oblikovanju elemenata poslovne strategije: Kontroling prodaje. Kontroling istraživanja i razvoja. Kontroling proizvodnje. Kontroling i upravljanje kvalitetom. Kontroling nabave. Kontroling logistike. Kontroling osoblja. Portfelj ljudskih potencijala. 6. BSC (Balanced Scorecard) kao okosnica kontrolinga i sustava upravljanja. Sustavi ranog upozorenja. Financijsko ekonomska perspektiva. Perspektiva kupaca. Perspektiva internih procesa. Perspektiva učenja i razvoja. BSC proširenje. Stadiji znanja o promjeni. Reaktivno i proaktivno ponašanje poduzeća. Strategijski bitni signali. Senzori. Skeniranje. Monitoring. Indikatori ranog upozorenja.
Obavezna literatura:

Očko J., Švigir A. (2009): Kontroling: upravljanje iz backstagea

Ziegenbein K. (2008): Kontroling

Preporučena literatura:

Osmanagić Bedenik N. (2004): Kontroling: Abeceda poslovnog uspjeha

Ishodi učenja:

1. Razmotriti primjenu integrativnog pristupa menadžmentu i ulogu kontrolinga kao integratora poslovnih aktivnosti poduzeća.

2. Prosuditi različite analitičke modele i alate kao temelje za donošenje poslovnih odluka.

3. Demonstrirati primjenu odgovarajućih instrumenata kontrolinga unutar pojedinih upravljačkih podsustava poduzeća.

4. Procijeniti optimalne modele i alate poslovnog upravljanja na temelju ekonomske logike i načela racionalnosti.

5. Prezentirati tri hijerarhijske razine kontrolinga i procijeniti važnost njihove integracije u sustav donošenja poslovnih odluka.

6. Utvrditi značenje menadžerskog izvješćivanja i monitoringa za poslovni uspjeh poduzeća.

7. Napisati izvješće o strateškoj poziciji poduzeća koristeći outside-in perspektivu.

8. Razviti odgovarajući sustav poslovnih indikatora unutar sintetičkog instrumenta BSC (Balanced Scorecard) na primjeru konkretnog poduzeća.

9. Osmisliti optimalni upravljački model konkretnog poduzeća suprotstavljajući inside-out i outside-in perspektivu, uz procjenu rizika i 'tihe signale'.

Predmet u nastavnom programu:
Šifra studija Naziv studija Razina studija Semestar izvođenja Obavezni/Izborni
7 Menadžment (jednopredmetni) prijediplomski 6 obavezni

* predmet se ne predaje u tom semestru

Legenda

  • P - Predavanja
  • V - Vježbe