Skoči na glavni sadržaj

Sadržaj predmeta

Građa računala

Šifra:
198199
Kratica:
IT208
Visoko učilište:
Sveučilište u Zadru
ECTS bodovi:
6.0
Opterećenje:
30(P) + 30(V)
Nositelji:

dr. sc. Frane Urem

Izvođači:

dr. sc. Frane Urem (P, V)

Opis predmeta:
Upoznati se s građom i načinom rada suvremenog računala, te s principima programiranja u assembleru. 1. Općenita teorijska razmatranja o arhitekturi, građi i organizaciji računarskog sustava. A/D i D/A pretvornici, multiplekseri i demultiplekseri. Zadaci. 2. Von Neumannov model računala i SISD arhitektura. Principi kodiranja podataka u računalu. Zadaci. 3. Pojednostavljeni model CISC i RISC procesora. Logička vrata, tablice istine i Booleova algebra. Zadaci. 4. Upravljačka jedinica. Logičke funkcije. Zadaci. 5. Izvedbe upravljačke jedinice. Analiza i sinteza kombinacijskih logičkih sklopova. Zadaci. 6. Aritmetičko-logička jedinica. Analiza i sinteza slijednih logičkih sklopova. Zadaci. 7. Tipovi memorija i organizacija memorije u računalu. Kolokvij I. 8. Sabirnice. Asemblerski jezici i prevodioci. Zadaci. 9. U/I sustavi. Primjena SPIM simulatora. Zadaci. 10. Protočnost. Jednostavni asemblerski programi (MIPS R2000 Asembler). Zadaci. 11. Višeprocesorski i višejezgreni sustavi. Utjecaj priručne memorije i glavne memorije na performanse računala. Zadaci. 12. Grafički procesori. Utvrđivanje efikasnosti i pouzdanosti različitih RAID konfiguracija. Zadaci. 13. Performanse računala. U/I sustav - analiza vektorskih prekida procesora MC68000. Zadaci. 14. ARM i ugrađeni sustavi. Analiza rada višedretvnih arhitektura primjenom SIMCA simulatora. Zadaci. 15. Suvremeni pravci razvoja računalnih. Kolokvij II.
Obavezna literatura:

Ribarić, S. (2011): Građa računala - Arhitektura i organizacija računarskih sustava

S. Ribarić (1997): Naprednije arhitekture mikroprocesora

Preporučena literatura:

Stallings, W (2016): Computer Organization and Architecture: Designing for Performance 10th Ed.

Patterson, D., A. & Hennessy J., L. (2014): Computer Organization and Design: The Hardware/Software Interface 5th Ed.

Ishodi učenja:

1. Povezati Von Neumannovu arhitekturu s elementima i strukturom matične ploče računala

2. Objasniti Flynnovu klasifikaciju arhitekture računarskog sustava

3. Opisati module i sklopove procesora računala i usporediti različite arhitekture procesora

4. Primjenom asemblerskog jezika pokazati slijed izvođenja instrukcija, komunikaciju s U/I jedinicama i stanje na sabirnicama

5. Protumačiti principe organizacije memorije u računalu i njihov utjecaj na performanse računarskog sustava

6. Objasniti paralelno izvršavanje instrukcija na procesoru, te raspraviti principe rada višeprocesorskih i višejezgrenih sustava, kao i mogućnosti grafičkih procesora

7. Identificirati najvažnija područja primjene ugrađenih sustava i suvremene pravce razvoja računalnih sustava

8. Izložiti principe pretvorbe podataka i njihovog kodiranja u računalu

9. Analizirati jednostavnije digitalne sklopove i sastaviti složenije logičke strukture korištenjem jednostavnijih

10. Argumentirati odabrani princip evaluacije performansi računala

Predmet u nastavnom programu:
Šifra studija Naziv studija Razina studija Semestar izvođenja Obavezni/Izborni
224 Informacijske tehnologije (jednopredmetni) prijediplomski 3 obavezni
253 Informacijske tehnologije (jednopredmetni) prijediplomski 3 obavezni
258 Informacijske tehnologije (jednopredmetni) prijediplomski 3 obavezni

* predmet se ne predaje u tom semestru

Legenda

  • P - Predavanja
  • V - Vježbe