- English
Sadržaj predmeta
Kultura govorenja i pisanja
- Šifra:
- 62258
- Kratica:
- KGIP-1PP
- Visoko učilište:
- Učiteljski fakultet
- ECTS bodovi:
- 5.0
- Opterećenje:
- 30(V) + 30(P)
- Nositelji:
-
prof. dr. sc. Marinko Lazzarich
- Izvođači:
-
prof. dr. sc. Marinko Lazzarich (P)
Mateja Fumić Bistre, mag. educ. philol. croat. (V)
- Opis predmeta:
- Jezična kultura i komunikacija. Komunikacijski proces. Vrste komunikacije. Usvajanje i učenje jezika. Jezične djelatnosti govorenje, slušanje, čitanje, pisanje, prevođenje. Osnove pravopisne, pravogovorne, gramatičke, leksičke i stilističke norme hrvatskoga standardnoga jezika. Funkcionalni stilovi. Normativni priručnici i načini njihove uporabe. Vještina čitanja. Vrste čitanja. Strategije čitanja. Komunikacijski tekstovi u govoru i pismu. Seminarski rad i izlaganje stručnoga teksta kao specifičan oblik komunikacije. Vještina govorenja. Retorika. Vrste govornih iskaza. Vrednote govorenoga jezika. Govorna interpretacija teksta. Usavršavanje govornoga izraza u različitim govornim iskazima (govor, dijalog, izlaganje, pripovijedanje, raspravljanje, opisivanje, prepričavanje i sl.). Vještina pisanja. Tekstne vrste pisanoga jezika. Usavršavanje vještine pisanoga izražavanja u različitim tekstnim vrstama i stilovima (esej, prikaz, molba, žalba, životopis, izvještaj, sažetak, vijest, obavijest, poziv, elektronička poruka, SMS poruka, PowerPoint prezentacija). Povezivanje jezičnih djelatnosti govorenja i pisanja međusobno i povezivanje s čitanjem i slušanjem.
- Obavezna literatura:
-
Pavličević-Franić, Dunja (2005): Komunikacijom do gramatike
Šego, Jasna (2005): Kako postati uspješan govornik: priručnik i vježbenica retorike za učenike i studente
Jozić, Ž. i dr. (2013): Hrvatski pravopis
Silić, J. i I. Pranjković (2005): Gramatika hrvatskoga jezika za gimnazije i visoka učilišta
Anić, V. (1988): Rječnik hrvatskoga jezika
- Preporučena literatura:
-
Hudeček, Lana, Mihaljević, Milica i Frančić, Anđela (2005): Normativnost i višefunkcionalnost u hrvatskom standardnom jeziku,
Škarić, Ivo (1999): Temeljci suvremenoga govorništva
M. Lazzarich (2017): Metodika Hrvatskoga jezika u razrednoj nastavi
K. Visinko (2010): Jezično izražavanje u nastavi Hrvatskoga jezika - pisanje
- Ishodi učenja:
1. Objasniti i primijeniti pojmove iz jezične komunikacije i kulture
2. samostalno i kritički služiti se odgovarajućom stručnom literaturom
3. primijeniti i koristiti osnove pravopisne, pravogovorne, gramatičke, leksičke i stilističke norme u pisanoj i usmenoj komunikaciji na hrvatskome standardnom jeziku
4. funkcionalno primijeniti i koristiti sljedeće oblike usmenoga izražavanja i to u svakodnevnim i odgojno-obrazovnim komunikacijskim situacijama: opisivanje, pripovijedanje, prepričavanje, pričanje, izlaganje stručnoga teksta, sudjelovanje u raspravi, prigodni govor, konferansa/najava
5. govorno interpretirati različite vrste tekstova služeći se vrednotama govorenoga jezika
6. sastaviti i funkcionalno primijeniti sljedeće oblike pisanoga izražavanja i to u svakodnevnim i odgojno-obrazovnim komunikacijskim situacijama: životopis, molba, izvješće, sažetak, službeno pismo, osvrt/prikaz, elektronička poruka, obavijest, poziv, PowerPoint prezentacija
Legenda
- P - predavanja
- V - Vježbe