Skoči na glavni sadržaj

Sadržaj predmeta

Kultura govorenja i pisanja

Šifra:
62258
Kratica:
KGIP-1PP
Visoko učilište:
Učiteljski fakultet
ECTS bodovi:
5.0
Opterećenje:
30(V) + 30(P)
Nositelji:

prof. dr. sc. Marinko Lazzarich

Izvođači:

prof. dr. sc. Marinko Lazzarich (P)

Mateja Fumić Bistre, mag. educ. philol. croat. (V)

Opis predmeta:
Jezična kultura i komunikacija. Komunikacijski proces. Vrste komunikacije. Usvajanje i učenje jezika. Jezične djelatnosti govorenje, slušanje, čitanje, pisanje, prevođenje. Osnove pravopisne, pravogovorne, gramatičke, leksičke i stilističke norme hrvatskoga standardnoga jezika. Funkcionalni stilovi. Normativni priručnici i načini njihove uporabe. Vještina čitanja. Vrste čitanja. Strategije čitanja. Komunikacijski tekstovi u govoru i pismu. Seminarski rad i izlaganje stručnoga teksta kao specifičan oblik komunikacije. Vještina govorenja. Retorika. Vrste govornih iskaza. Vrednote govorenoga jezika. Govorna interpretacija teksta. Usavršavanje govornoga izraza u različitim govornim iskazima (govor, dijalog, izlaganje, pripovijedanje, raspravljanje, opisivanje, prepričavanje i sl.). Vještina pisanja. Tekstne vrste pisanoga jezika. Usavršavanje vještine pisanoga izražavanja u različitim tekstnim vrstama i stilovima (esej, prikaz, molba, žalba, životopis, izvještaj, sažetak, vijest, obavijest, poziv, elektronička poruka, SMS poruka, PowerPoint prezentacija). Povezivanje jezičnih djelatnosti govorenja i pisanja međusobno i povezivanje s čitanjem i slušanjem.
Obavezna literatura:

Pavličević-Franić, Dunja (2005): Komunikacijom do gramatike

Šego, Jasna (2005): Kako postati uspješan govornik: priručnik i vježbenica retorike za učenike i studente

Jozić, Ž. i dr. (2013): Hrvatski pravopis

Silić, J. i I. Pranjković (2005): Gramatika hrvatskoga jezika za gimnazije i visoka učilišta

Anić, V. (1988): Rječnik hrvatskoga jezika

Preporučena literatura:

Hudeček, Lana, Mihaljević, Milica i Frančić, Anđela (2005): Normativnost i višefunkcionalnost u hrvatskom standardnom jeziku,

Škarić, Ivo (1999): Temeljci suvremenoga govorništva

M. Lazzarich (2017): Metodika Hrvatskoga jezika u razrednoj nastavi

K. Visinko (2010): Jezično izražavanje u nastavi Hrvatskoga jezika - pisanje

Ishodi učenja:

1. Objasniti i primijeniti pojmove iz jezične komunikacije i kulture

2. samostalno i kritički služiti se odgovarajućom stručnom literaturom

3. primijeniti i koristiti osnove pravopisne, pravogovorne, gramatičke, leksičke i stilističke norme u pisanoj i usmenoj komunikaciji na hrvatskome standardnom jeziku

4. funkcionalno primijeniti i koristiti sljedeće oblike usmenoga izražavanja i to u svakodnevnim i odgojno-obrazovnim komunikacijskim situacijama: opisivanje, pripovijedanje, prepričavanje, pričanje, izlaganje stručnoga teksta, sudjelovanje u raspravi, prigodni govor, konferansa/najava

5. govorno interpretirati različite vrste tekstova služeći se vrednotama govorenoga jezika

6. sastaviti i funkcionalno primijeniti sljedeće oblike pisanoga izražavanja i to u svakodnevnim i odgojno-obrazovnim komunikacijskim situacijama: životopis, molba, izvješće, sažetak, službeno pismo, osvrt/prikaz, elektronička poruka, obavijest, poziv, PowerPoint prezentacija

Legenda

  • P - predavanja
  • V - Vježbe