- English
Sadržaj predmeta
Okoliš, ponašanje i dobrobit životinja
- Šifra:
- 93208
- Kratica:
- OK2012
- Visoko učilište:
- Veterinarski fakultet
- ECTS bodovi:
- 3.0
- Opterećenje:
- 24(V) + 8(P) + 8(S)
- Nositelji:
-
prof. dr. sc. Mario Ostović
prof. dr. sc. Željko Pavičić
prof. dr. sc. Kristina Matković
prof. dr. sc. Gordana Gregurić Gračner
- Izvođači:
-
Ivana Sabolek (V, S)
prof. dr. sc. Gordana Gregurić Gračner (V, P, S)
prof. dr. sc. Mario Ostović (V, P, S)
prof. dr. sc. Željko Pavičić (V, P, S)
prof. dr. sc. Kristina Matković (V, P, S)
- Opis predmeta:
- Cilj predmeta: Kolegij je jedan od temeljnih predmeta iz preventivne veterinarske medicine u kojem će se stjecati znanja o konceptu vladanja i dobrobiti životinja kako bi se u praksi osigurali uvjeti u kojima će životinja ispoljiti vladanje svojstveno svojoj vrsti i pritom se dobro osjećati. Osim toga, studenti će učiti o utjecaju tla i vode na zdravstveno stanje, proizvodnju i reprodukciju životinja, ali i o utjecaju životinja na spomenute okolišne čimbenike radi očuvanja biološko-ekoloških odnosa u okolišu. Takvim pristupom u obradi pojedinih tematskih cjelina stječu se uvjeti za lakše razumijevanje i stjecanje znanja iz drugih kolegija iz preventivne veterinarske medicine, ponajprije iz predmeta Higijena i držanje životinja koji se obrađuje u nastavku studija, tijekom III. i IV. semestra. Sadržaj predmeta: 1. Ponašanje životinja (uvod u ponašanje životinja; evolucija ponašanja; mehanizmi ponašanja; razumijevanje kompleksa ponašanja; specifičnosti ponašanja pojedinih vrsta domaćih životinja); 2. Dobrobit životinja (zdravlje u kontekstu dobrobiti životinja; uloga veterinara u dobrobiti životinja; dobrobit različitih tipova životinja; zakonska regulativa o dobrobiti životinja); 3. Higijena tla (ekosustav, tlo, biljka , životinja; tlo kao higijenski čimbenik: reljef, boja, tekstura, poroznost, vodni režim, temperatura, telurne bolesti; higijenska ocjena tla); 4. Higijena vode za piće i napajanje (porijeklo i vrste voda; kondicioniranje vode; bolesti koje se prenose vodom; potrebe životinja za vodom); 5. Higijena površinskih voda (kvaliteta vode u salmonidnim i ciprinidnim ribnjacima; kakvoća površinskih voda i njihova biološka procjena); 6. Higijena pašnjaka (vrste pašnjaka; pašnjak kao posrednik u prenošenju bolesti; priprema životinja za ispašu; organizacija ispaše pojedinih vrsta životinja; opterećenje pašnjaka, uređenje pašnjaka). Sustav ocjenjivanja: Prisutnost na predavanjima Tijekom semestra student mora biti prisutan na 4 sata predavanja kako bi ostvario minimalna 3 boda. Ostvarivi maksimalni broj bodova iz ovog elementa ocjenjivanja je 6. Prisutnost na vježbama Tijekom semestra student mora biti prisutan na 16 sati vježbi kako bi ostvario minimalna 4 boda. Ostvarivi maksimalni broj bodova iz ovog elementa ocjenjivanja je 6. Prisutnost na seminarima Tijekom semestra student mora biti prisutan na 5 sati seminara kako bi ostvario minimalna 4 boda. Ostvarivi maksimalni broj bodova iz ovog elementa ocjenjivanja je 6. Aktivnost na vježbama i seminarima Aktivnost na vježbama i seminarima boduje se na sljedeći način: za tri točna odgovora tijekom vježbi (svaki odgovor vrijedi 1 bod) student će ostvariti tri boda. Za izradu seminarskog rada ostvaruje dodatna dva boda. Ukoliko je seminar održan u PP, student ostvaruje još dodatna dva boda. S ukupno prikupljenih 7 bodova student će ostvariti maksimalnih 10 bodova. Za minimalnih 5 bodova student mora prikupiti 4 boda iz ovog elementa ocjenjivanja. Kontinuirana provjera znanja Tijekom semestra kontinuirana provjera znanja provodit će se u obliku 2 pisana kolokvija. Svaki kolokvij se sastoji od 8 pitanja (svaki točan odgovor nosi 1 bod). S ukupno prikupljenih 16 bodova student će ostvariti maksimalna 32 boda. Za minimalnih 20 bodova student mora prikupiti 10 bodova iz ovog elementa ocjenjivanja, uz uvjet da na svakom kolokviju prikupi 5 bodova. Završni ispit Minimalni uvjeti za prolaz iz prvog, drugog, trećeg, četvrtog i petog elementa ocjenjivanja objedinjuju se i iznose 36 bodova. Kako bi pristupio završnom ispitu, potrebno je da student ostvari navedenih 36 bodova. Završni ispit započinje kratkom analizom ostvarenih rezultata svakog pojedinog studenta iz prvih pet aktivnosti kontinuiranog praćenja nastave. Završni ispit provodit će se u obliku usmenog ispita, koji se sastoji od 8 pitanja (2 boda za dovoljan odgovor po pitanju, 3 boda za dobar odgovor po pitanju, 4 boda za vrlo dobar odgovor po pitanju, 5 za izvrstan odgovor po pitanju). S ukupno prikupljenih 40 bodova student će ostvariti maksimalnih 40 bodova. Za minimalna 24 boda student mora prikupiti 24 boda iz ovog elementa ocjenjivanja. Zaključivanje ocjene Završna ocjena oblikuje se na temelju ukupne sume ostvarenih bodova, prema sljedećoj tablici: Bodovi Ocjena do 59 1 (F) 60-68 2 (E) 69-76 2 (D) 77-84 3 (C) 85-92 4 (B) 93-100 5 (A) Nakon uspješnog svladavanja kolegija student će biti sposoban: - objasniti učinak tla i vode na zdravstveno stanje, proizvodnju i reprodukciju životinja, ali i utjecaj životinja na spomenute okolišne čimbenike radi očuvanja biološko-ekoloških odnosa u okolišu - interpretrirati rezultate ocjene tla i vode - organizirati sustave ispaše na osnovu klimatskih specifičnosti područja te vrste, broja i zdravstvenog stanja životinja - prepoznati fiziološka i abnormalna vladanja u domaćih životinja - samostalno prosuditi dobrobit (farmskih) životinja u kontekstu njihova vladanja
- Jezici izvođenja nastave:
-
Hrvatski
- Obavezna literatura:
-
1. 1. Asaj, A. (2003): Higijena na farmi i u okolišu. Medicinska naklada, Zagreb 2. Lorenz, K. (1993): Temelji etologije. Biblioteka Novi svijet, Nakladni zavod Globus, Zagreb 3. Martinović, J. (2000): Tla u Hrvatskoj. Pokret prijatelja prirode ?Lijepa naša?, Zagreb. 4. Pavičić, Ž. (2005): Opća etologija. Veterinarski fakultet Sveučilišta u Zagrebu. 5. Pavičić, Ž., K. Matković (2014): Ponašanje domaćih životinja, prema drugom engleskom izdanju: uvodni tekst. Veterinarski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb. 6. Senčić, Đ., Ž. Pavičić, Ž. Bukvić (1996): Intenzivno svinjogojstvo. Nova Zemlja, Osijek. 7. Vučemilo, M. (2008): Higijena i bioekologija u peradarstvu. Veterinarski fakultet Sveučilišta u Zagrebu. 8. Vučemilo, M., A. Tofant (2009): Praktikum - Okoliš i higijena držanja životinja. Naklada Slap, Jastrebarsko.
- Preporučena literatura:
-
2. 1.Appleby, M. C., J. A. Mench, I. A. S. Olsson, B. O. Hughes (Eds.) (2011): Animal welfare. 2nd edition. CAB International, Cambridge University Press, Cambridge, UK. 2. Broom, D. M., A. F. Fraser (2007): Domestic animal behaviour and welfare. 4th edition. CAB International, Cambridge University Press, Cambridge, UK. 3. Fraser, A. F. (2010): The behaviour and welfare of the horse. CAB International, Cambridge University Press, Cambridge, UK. 4. Grandin, T. (Ed.) (2010): Improving animal welfare: a practical approach. CAB International, Cambridge University Press, Cambridge, UK. 5. Harrison, R. M. (1995): Polution: causes, effects and control. 2nd edition. The Royal Society of Chemistry, Cambridge, UK. 6. Houpt, K. A. (2011): Domestic animal behavior for veterinarians and animal scientists. 5th edition. Wiley-Blackwell, John Wiley & Sons, Inc. 7. Methling, W., J. Unshelm (2002): Umwelt- und tier-gerechte Haltung von Nutz-, Heim- und Begleittieren. Parey Buchverlag, Berlin, Deutschland. 8. Rochlitz, I. (Ed.) (2007): The welfare of cats. Springer, Dordrecht, The Netherlands. 9. Stafford, K. (2007): The welfare of dogs. Springer, Dordrecht, The Netherlands. 10. Turner, J. (2010): Animal breeding, welfare and society. Earthscan Ltd, London, UK. 11. Webster, J. (Ed.) (2011): Management and welfare of farm animals: The UFAW Farm Handbook. 5th edition. Wiley-Blackwell, John Wiley & Sons, Inc.
- Predmet u nastavnom programu:
-
Šifra studija Naziv studija Razina studija Semestar izvođenja Obavezni/Izborni 1 Veterinarska medicina integrirani prijediplomski i diplomski 1 obavezni * predmet se ne predaje u tom semestru
Legenda
- P - Predavanje
- S - Seminar
- V - Laboratorijske vježb